Från liten till stor
7/2, 2008 kl. 10:12”New Wave Group är en tillväxtkoncern som skapar, förvärvar och utvecklar märkesvaror åt profilmarknaden (företagsmarknaden) och konsumentmarknaden (främst inom kläd-, accessoar- och gåvosektorn).” Så beskrivs affärsidén för ett av Sveriges snabbast växande företag. Det är Torsten Jansson och hans medarbetare som både skapat tillväxt och vänt upp och ner på begrepp. Företaget har både ökat omsättning och vinst 16 år i rad!
Torsten Jansson berättade om motigheter på vägen, till exempel när företaget skulle introduceras på börsen 1997. Börsen dök (Hongkong – 40 %) och man fick slänga tusentals prospekt när inträdet ställdes in.
New Wave Group arbetar inom två områden, både profilmarknad och detaljhandel. Företaget har ökat omsättningen med i snitt 40 % per år sedan 1990 och man driver 70 företag över hela världen. Mer än hälften av dessa företag har man startat själva, övriga har man förvärvat. New Wave Group har företag i alla länder i Europa utom Portugal!
Utvecklingen i siffror: 1992 omsatte New Wave Group 53 miljoner med 16 anställda. Senaste bokslutsåret 2006 var omsättningen 3,5 miljarder och antalet anställda 2 160!
Torsten Jansson rekommenderar hög målsättning som ett medel att ge inspiration. Målet är öka både omsättningen och börsvärdet till 5 miljarder och resultatet före skatt till 500 miljoner. Visionen: börsvärde 10 miljarder och resultat en miljard!
2006 sålde företaget 131 miljoner artiklar eller 356000 varje dag, 365 dagar!
Nyckeln till framgång är att ha gemensamma värderingar, attityder, drömmar och vilja.
Genom att växa har New Wave Group större resurser när det gäller kompetens, vilket enligt Torsten Jansson innebär att man kommer bättre förberedda till förhandlingar med leverantörer. ”I början reste jag ut ensam men idag har jag sällskap av både jurist och ekonomer”, berättade han.
Förvärvet av Kosta-Boda skapade mycket uppmärksamhet och en hel del var negativt. ”Han (Torsten) kommer att förstöra företaget och legotillverka i Kina”, var en av synpunkterna. I stället har man idag fortsatt tillverkning i Sverige företaget har fått sin största försäljningsökning just i Kina där man hittills driver 7 egna butiker!
Vi frågade hur han lyckades få med sig de anställda och svaret blev att man satsade på de yrkesskickliga arbetarna. Det innebar visserligen att några konstnärer med smala produkter samt ett antal tjänstemän fick lämna företaget. Dessutom kastades ”några meter konsultrapporter”. Det var första gången i företagets historia som tjänstemän sagts upp, men efter bara några månader gick företaget med vinst!
Huvudskälet till att New Wave Group köpte Kosta Boda: för att förse kineserna med exklusiva presentartiklar!
Torsten Jansson ser Kina inte som ett hot utan som ett land med möjligheter.
Och hur var det med strategiarbetet i NWG? Enligt Torsten beror framgången till 90 % på hårt arbete och 10 % strategiarbete.
Det är också viktigt att cheferna fungerar som bra exempel för de anställda. Chefer för framgångsrika företag ser förbättringsmöjligheter. Chefer för företag som går dåligt har däremot alla bortförklaringar man kan tänka sig, från dåligt väder till skattesystem. ”Man måste inse verkligheten och sanningen för att kunna åstadkomma förändringar”, säger Torsten Jansson.
”No fear” (ingen fruktan), ”tvåan är en förlorare”, ”inga begränsningar” och ”hårt arbete ger resultat” är några av ledorden för Torsten. ”Varför kan man inte ha samma syn på detta som inom sporten?”
JC är ett av de företag som genomgått förändringar under ledning av Torsten Jansson. När han kom in i bilden gick JC med en förlust på 170 miljoner. Man satte upp nya mål för JC och sänkte lönen för VD och införde incitament (han hade ensam lika mycket i lön som hela NWG:s ledningsgrupp). JC köptes för 300 miljoner och kunde säljas efter 2,5 års förändringsarbete för 2,2 miljarder!
Inte illa av en kille som slutade skolan efter 9 år i grundskolan och två år på social linje. Han startade sitt företag direkt efter lumpen!
New Wave Group har gjort en makalös resa sedan starten. Men man kan konstatera att den varit möjlig tack vare att Torsten Jansson tagit tillvara alla möjligheter som global handel ger!
Fotnot: Torsten Jansson har på senare tid blivit allmänt känd för sitt förhållande med förre ministern Ulrica Messing.
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 5329
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.