"Ungdomar" som grupp innebär i detta fall 18-30 år, men beteendet är inte begränsat till dem!
Man kallar dagens ungdom "Den ständigt uppkoppladen digitala generationen som säger ja till konsumtion men nej till reklam".
De som föddes på 20-talet fick ta ansvar (= jobba kontinuerligt) under lång tid, från 15-årsåldern till drygt 70. Nästa generation utbildar sig och reser runt i världen innan de börjar ta ansvar vid 35 och sedan siktar på att sluta jobba vid 55. Det här påverkar köpvanorna eftersom de ekonomiska förutsättningarna kan vara begränsade innan man börjar jobba.
Även betalningsmetoderna har kraftigt förändrats, förr gällde kontanter men idag är det kreditkort. Vi har dessutom så smått börjat att betala via mobiltelefonen!
De flesta ungdomar (18-30) läser tidningar på Internet, bara 50 procent väljer papperstidning i första hand. Man snappar också upp nyheter och information på så kallade "communities" på Internet. Facebook är nästan ute, åtminstone bland de allra yngsta. Nu gäller till exempel Apberget.com som har sitt säte i Umeå. Varje dag loggar 18.000 ungdomar in på Apberget (95 % av höstadie- och gymnasieungdomarna i Umeå). Lunarstorm har också startat Lunarworks, som gör marknadsundersökningar för att kunna erbjuda sina annonskunder senaste information om vad som efterfrågas av ungdomarna. Även Försvaret använder Internet och har stenkoll på dataspelsmässan Dreamhack där man letar efter "datanördar" till verksamheten. Polisen i Canada gör ibland intervjuer i den virtuella världen innan man bestämmer möte i den reella världen!
Ca 100.000 människor bloggar varje dag! Det finns köpcenter som har anställda som skannar bloggarna för att se om någon kommenterat sitt besök. Köpmännen får sedan en sammanställning med synpunkter, direkt "from the horses mouth". 50 procent av dem som bloggar är under 20 år, men de finns i alla ålderskategorier. Efter ett TV-program nyligen har man debatterat värdet av att blogga om mode. Men för den klädhandlare som blir omnämnd i positivia ordalag av en viss känd modebloggare kan räkna med en försäljningsökning! Man har sett att om det finns 40 positiva reaktioner på ett nytt musikalbum på bloggarna så säljer den produkten tre gånger mer än de som inte nämns!
Lindas rekommendation till butikerna är därför: börja blogga!
Hur många käner till gavlebloggen.se? Ingen av deltagarna, så alla skyndade hem för att kolla den.
Den digitala generationen kallas också "MeWe's", det vill säga individualister (Me) som helst tillhör en grupp (We). Man tar intryck av gruppen men är inte bangen att fatta egna beslut.
"MeWe's" är beresta, välutbildade, är självförverkligande, maximerar sin tid. Mottot är "syns du inte på Internet finns du inte".
Ungdomar chattar i snitt 1,5 timme per dag. Och här utvecklas ett nytt språk som en följd av att man maxiemrar sin tid.
Hur tyder man den här chatten:
- Brb
- Wtf, cs irl
- K ha d cu
Linda lovade en bok till den som kunde översättningen. Rickard Agöberg på United Ceramic kunde:
Brb = Be right back (svara genast)
Wtf, cs irl = What the fuck, see you soon i real life (xxx, vi ses snart i det verkliga livet)
K ha d cu = OK, ha det, see you (vi ses)
Handeln på Internet omsätter 17,7 miljarder! Värdet av alla annonser på Blocket var 161 miljarder 2007 (lägenheter, bilar, båtar mm), vilket mnotsvarar 5,5 % av BNP.
Handeln på Internet motsvarar ca 3,5 % av den totala detaljhandeln och siffran stiger. I USA räknar man med att näthandeln inom några år motsvarar uppåt 15 procent av detaljhandeln!
I Sverige kan vi köpa i princip allt via nätet, men störst andel näthandel har resebranschen. 51 % av alla resor köps på nätet.
47 % av de som handlar på nätet köper böcker, 34 % köper CD/DVD och 27 % resor. Men det är inte alltid storsäljarna som är viktigast för nätbutikerna. Adlibris har 75 % av sin omsättning på böcker som säljs i små upplagor!
Sidandsally.se är en modebutik på nätet. De har anställda som sköter hemsidans blogg med tips om nyheter mm!
Ett företag som Coop har fått en enorm spridning av sin reklamfilm med djuren som bildar orkester till rappande människor som berättar om Coops ekologiska mat. Massor av ungdomar har lagt ut den på u-tube och andra "communities". Musikslingan finns också att ladda ner som ringsignal på mobilen!
Men hur viktiga ungdomarna är för handeln? Tänk på att de både är framtidens kunder och framtidens anställda! 82 % av de amerikanska tonårsföräldrarna köper inte kläder utan att rådfråga sina ungdomar! 50 % köper inte ny bil utan att fråga dem!
KGOY, "Kids Getting Older Younger", innebär att ungdomarna inspirerar oss gamlingar att vara ungdomliga längre!
Lindas råd till handlen: blogga, ha koll på ungdomars språk (både de som är kunder och anställda) samt ha koll på nätet!