Samarbete och ordspråk
17/2, 2009 kl. 23:59"Ensam är stark" är ett gammalt beprövat ordspråk. Jag gillar ordspråk och har många som egna ledstjärnor. Men just det här suger rätt rejält. Det spelar väl ingen roll hur stark eller bra man är på något om man är ensam?
Det var verkligen inget jag fick lära mig när jag gick i skolan på 70-talet för då skulle man ju "få" ett jobb när man slutat. Glöm den utfästelsen oavsett vad politiker och tjänstemän än säger och lovar. Ingen "får" ett jobb idag och ingen "får" det i morgon heller. Det är stentufft på arbetsmarknaden och du måste vara skitbra på något och dessutom lyckas bevisa det när du söker jobb - eller vill byta det arbete du har idag. Valet är ditt eget, ingen annan gör det åt dig.
Jänkarnas motsvarighet till "Din egen lyckas smed"; "Write your own ticket" är väl inte riktigt politiskt korrekt när det styrande tankesättet varit att alla "är lika" - bara vi få samma förutsättningar. Struntprat - är det någonting vi människor är så är det att vi är olika. Visst kan vi ha samsyn i många frågor men när det kommer till att förstå, tolka och värdera finns det minst lika många uppfattningar som det finns individer. Lägg därtill egenskaperna beteende och ambitionsnivå och variablerna blir blir fler än det finns stjärnor på himlen. Att vi sedan kan ha samma värdegrunder som gör att vi skapar ett samhälle som präglas av livskvalitet, humanism med positiv tillväxt inom de områden vi i huvudsak är överens om är ju en helt annan sak.
Ett bra lag måste dock innehålla spelare med olika egenskaper. Inom mitt arbete (reklam och marknadsföring) är det närmast en förutsättning för att saker och det överhuvud taget skall fungera. Hitta samarbetspartners som är skickliga, på det du själv inte behärskar fullt ut, och vips närmar vi oss ännu en klassiker; "Ett plus ett = Tre!"
Nu verkar dock skolsystemet ändrats en hel del då jag har genom mitt arbete fått förmånen att träffa massor av grymt duktiga ungdomar inte minst inom gymnasieprogrammen. De arbetar i "projekt", "forskar" på internet och bedriver ofta utåtriktad verksamhet där man kommer i kontakt med både näringsliv och samhälle.
Ung Företagsamhets inriktning på entreprenörskap under gymnasietiden är en imponerande med möjlighet få prova på att starta eget företag. Rollfördelningarna där sker där naturligt inom de områden de olika individerna har sina främsta färdigheter. Nu behöver ju inte alla bli företagare, även om ordspråket "Ju fler desto bättre" känns helt rätt i detta sammanhang.
Vi på Gestrike Magasinet är därför mycket stolta över att i det här numret presentera ett projekt, i form av en egen inlaga, gjort av deltagare från Samhällsvetenskapsprogrammet på Borgarskolan - Hemlöshet i Gävle. Med stort engagemang och i samarbete med Röda Korset belyser de det faktum att trots höga politiska ambitioner och ökad levnadsstandard finns det många människor som faller utanför gemenskapen och saknar tak över huvudet - i Gävle 2009!
"Inget är så bra att det inte kan göras bättre", eller hur?
För samarbete i regionen
Joe Formgren
Gestrike Magasinet
PS. Vilket är då det bästa ordspråket? Det är nog väldigt individuellt, men jag gillar "Bättre bra gjort än bra sagt" skarpt. Dessutom tycker jag att det stämmer bra med initiativet från Samhällsvetenskapsprogrammet på Borgarskolan.
2 500:- exkl. moms
Antal tecken i artikeln: 4411
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.