Som gammal bilentusiast med några amerikanska sportbilar (Firebirds, TransAm), BMW och Lexusbilar med V8 som tyngt både plånbok och samvete blir jag naturligtvis både förvånad och lite skeptisk när jag blir kontaktad av kommunens företrädare för Trafikantveckan (arrangeras av Gävle kommun samarbete med projektet X-MaTs och flera andra organisationer). Jag erbjuds en utbildning i sparsam körning för att utmana ett antal Gävleprofiler i konsten att köra snålt och miljövänligt i den trafikantvecka som anordnas i slutet av september.

Tävlingsinstinkten och möjligheten att få nya kunskaper gör att jag naturligtvis inte kan motstå utmaningen. Den rutinerade bilskolläraren Helge Kvist hämtar upp mig på kontoret och går igenom förutsättningarna för utbildningen.
Vi skall köra en sträcka på ca 15 kilometer. Den första turen skall jag köra som vanligt med det skarpa förbehållet att hålla mig inom angivna hastighetsbegränsningar. Vi småpratar och Helge guidar mig säkert genom centrala Gävle, förbi Fridhem (aj,aj, att hinna bromsa ned till 30 km var lite svårt på just ett ställe) och vidare ut på motorvägen via Gävle bro och åter mot stadens centrum i form av kommunalhuset.

När det sedan är dags för utbildningen att sätta igång på allvar ger Helge mig några råd som förhoppningsvis skall förvandla undertecknad till en exemplarisk och miljömedveten förare och jag lyssnar andäktigt.
Alla som någon gång tagit körkort vet hur känslan är när man sätter sig i och vrider om nyckeln, kritiskt granskad av den medföljande trafikinspektören när det är dags att bevisa att de teoretiska kunskaperna även kan omsättas i praktiken.
Nu är ju Helge en snäll och trygg person men jag kan lova att den lilla skolpojken i mig ändå kom fram när det var dags att "köra upp". Med ett par svettdroppar i pannan och lätt fuktiga handflator greppar jag ratten och vi rullar än en gång iväg i Helges 2,4 liters Audi.

Döm om min förvåning när ett av de första tipsen är att man skall accelerera snabbt upp till den fart man vill ha - kul, här hade jag ju trott att man skulle köra som med ett äggskal under gaspedalen konstant. Därefter skall man dock fortsätta med underhållsgas och man bör aldrig använda mer än halv gas för då hinner katalysatorn inte med, berättar Helge, då han vägleder mig vidare på exakt samma sträcka som tidigare. Skillnaden är att nu förbereder han mig inför de nya situationerna som uppstår.
– Gasa, säger han med sträng ton när det visar sig att jag än en gång åker långsammare än de gällande hastighetsbegränsningarna. Däremot skall man utnyttja bilens rörelseenergi och försöka att undvika spillgas. Släpp alltså gasen i god tid inför rödljus och köer, bilen rullar mycket längre än du tror, fortsätter Helge.

Efter ett tag börjar jag förstå vikten av planerad körning, med blicken längre fram än tidigare. Konsten är ju att försöka hålla bilen i rörelse och slippa stanna i onödan. Det är både trafiksäkert och ekonomiskt att hålla ett bra avstånd till övriga trafikanter. Att bromsa är alltid slöseri med energi och man skall ju inte behöva bromsa bara för att "stressputten" framför gör det i tid och otid.
Ett bra tips är att "tävla" med sig själv att slippa stanna och att eventuellt byta körfält för att fortsätta att hålla bilen i rörelse. Omkörning till höger är tillåtet vid 70 km/tim eller lägre. Dessutom skall man köra på så hög växel som möjligt och gärna växla upp med ett par steg i taget t.ex från 3:an till 5:ans växel. Vid inbromsning skall motorbroms användas och man skall då släppa gasen helt i god tid.

Känslan jag hade efter min "uppkörning" var att jag hade kört taffligt, sakta och ibland lite väl knyckigt. Utifrån detta hade jag inga som helst förväntningar på att mitt resultat avseende bensinförbrukningen och att den skulle skilja sig nämnvärt från det första varvet. Döm om min förvåning när Helge berättade att jag hade sänkt bränsleförbrukningen med hela 12.8%. Jag hade på det första varvet haft en snittförbrukning på 1,09 liter per mil, blandad körning, med en förhållandevis stor bil. Det andra varvet kom jag ner i 0,96 liter per mil. Det allra mest förvånande var nog ändå tiden det tog att köra sträckan som mätte 15,25 km. Det första testet tog 24 minuter och 58 sekunder det andra tog 25 minuter och två sekunder. Jag förlorade alltså bara fyra sekunder men tjänade två deciliter bränsle!
Den som har en körsträcka på 1500 mil på ett år skulle alltså på detta enkla sätt kunna spara 200 liter bränsle per år - fantastiskt! Med tanke på att vi bara i Sverige har mer än fyra miljoner bilar i trafik så finns det alltså massor av både pengar och miljö att spara.

Ett av mina favorituttryck i vanliga fall är "Kör hårt" men hädanefter blir det, i alla fall i bilen, till att köra både lugnt och ekonomiskt.

Vid ratt och penna: Joe Formgren
Foto: Veronica Bångfeldt