1878 invigdes Gävle Teater som den tredje stora teatern i staden, men den första där även exteriören visade att det var just en teater. 1869 hade den stora stadsbranden drabbat Gävle och en av de gamla teatrarna brunnit ner. Borgerskapet i Gävle tryckte på och ville ha en ny teater vilken var en utmärkt social arena att visa upp sig på. Därmed utlystes en arkitekttävling för en ny teater och Axel Fredrik Nyström vann tävlingen. Hans förslag var inspirerat av Parisoperan med samma grundelement i arkitekturen. Att teatern var tänkt som en plats att visa upp sig på märks inte minst på de främre logerna som inte är någon idealisk plats att se scenen ifrån – men väl att själv beskådas från övriga salongen. Även andra detaljer i arkitekturen bidrar till att man som besökare känner sig betittat, inte mindre än 103 ansikten finns i teaterns utsmyckning.

- Vid Gävle Teater finns ingen fast ensemble idag och mig veterligen har det inte heller funnits, säger intendent Anders Weick. Istället har vi en gästspelsscen med ett brett utbud av uppsättningar inom olika genrer. Förutom turnerande föreställningar som kommer hit har vi bland annat lokala föreningar vars uppsättningar vi väver in i det övriga spelprogrammet. Det ger många tillfällen för invånarna i Gävle att njuta av scenkonst.

Gävle Teaterförening bildad 1933 driver numera Gävle Teater på uppdrag av kommunens Kultur & Fritidsförvaltning.

- Vi har ett väldigt gott samarbete, säger Lasse Sjödin chef för Kultur & Föreningsstöd. Kommunen står för hyra och el för lokalerna samt ger driftbidrag till teaterföreningen. För de pengar vi lägger ner får vi väldigt mycket teater till Gävle. Det finns ingen motsvarande teater som har lika många och varierade föreställningar som Gävle Teater.

- Inför varje säsong jobbar vi med att sätta ihop ett så varierat program som möjligt, berättar Anders Weick. Det är jag som tar fram förslag till styrelsen som sedan fattar beslut. Dels får vi erbjudanden om olika föreställningar, dels har vi själva idéer och önskemål om vilka uppsättningar vi vill ta hit. Det ska vara ett varierat program med drama, musik, cirkus, show, dans, stand up och så vidare. Ju fler genrer vi lyckas med desto fler människor besöker teatern. Förutom föreställningarna på den stora scenen har vi också det som vi kallar för picnic-teater. Då är scenen mindre och publiken har med sig mat som man äter vid borden som vi dukar. Picnic-teatern är inspirerad från Danmark och har blivit väldigt populär. För att få hit det bästa utbudet ser jag många olika föreställningar under året men ibland får man ändå så att säga köpa grisen i säcken då de som erbjuds från exempelvis Riksteatern inte är färdiga då vi måste fatta beslut. Det gäller att ha fingertoppskänsla.

Teateråret består av två säsonger, en under våren och en under hösten. Varje säsong sker ungefär 25 olika gästspel samt skolföreställningar och återkommande föreningsarrangemang som exempelvis Runa och Verdandi, Ackes dansskola och Kulturskolan. Under sommarmånaderna håller Gävle Teater stängt för publiken och passar då på att utföra underhållsarbeten, reparationer och rust.

- Personligen så uppskattar jag mycket nycirkusen och varietén som exempelvis Johan Wellton står för, säger Anders Weick. Vi är den enda staden i Sverige som har haft alla tre sällskap ur Chaplinfamiljen här på besök som exempelvis Charlie Chaplins dotter Victoria Chaplin och hennes man Jean Baptiste Thierrée. Det är föreställningar som är visuella, poetiska och lättillgängliga för både ung och gammal. Barnbarnet James Chaplin gästade oss för tre år sedan. Det var fantasifullt, smågalet och oerhört skickligt. När man ser att alla i publiken - med olika åldrar, kön, bakgrund och stilar- blir glada och uppfyllda av den föreställning de ser är det en fantastisk känsla. Scenkonst i olika former sätta igång processer i oss människor som vi inte trodde var möjliga. Det är som om man har ett antal strängar som man brukar spela på men teater eller annan kultur spelar på andra strängar och det kan göra oss upplyfta och lyckliga men också tagna och gripna. En av meningarna med exempelvis scenkonst är ju att man ska få möjlighet att ta del av det som är bortom vår egen erfarenhet och få nya aha-upplevelser.

I början av januari 2008 presenteras Gävle Teaters vårprogram som i vanlig ordning delas ut av styrelsens medlemmar på Storget och på Gallerian Nian. Ett vårprogram till brädden fyllt av drama, teater, dans och show för Gävles invånare.

Text: Kristina Hellerstedt Sundin

Välj också en bild från nedanstående adress:

http://www.riksteatern.se Välj: Press,pressbilder, bildbank, sök bilder, föreställningar, hösten -07, Hamlet