Utöver det så har vi sett en ökning även i övriga export- och importprodukter, närmare 5.2 miljoner ton blev det till
slut. Ännu ett rekord slogs, då antalet containrar i Gävle Hamn passerade 100.000 teus år 2007.

Axplock av effektivitets- och kvalitetshöjande åtgärder gjorda 2007, samt en del annat:
– ombyggd bangård i Fredriksskans ger effektivare växling till/från containerterminalen
– mätningsutrustning för radioaktivt kontaminerat skrot monterat i hanteringsgripar
– ytterligare ett tågsätt för flygbränslet beställt av AFAB
– Gävle Hamn utses som strategiskt viktig av regeringen, tillsammans med nio andra hamnar i Sverige
– nytt avsnitt på E4 ger Gävle Hamn motorvägförbindelse hela vägen från Stockholm
– ny ”jättekran” LHM 400 beställs och monteras på terminal Granudden innan jul
– ny affär med betongelement från Lettland startas under december 2007
– nya rederier börjar gå på Gävle Hamn under 2007, MSC
– ny affär med stålprodukter startas första kvartalet 2008 i samband med
att ytterligare ett rederi inleder trafik via Gävle Hamn
– plan för etablering av kombiterminal i Fredriksskans har framtagits och presenterats

Gävle Hamn stärker sin position bland importkunderna i framförallt Uppsala och norra Stockholm i och med den nya motorvägsförbindelse som öppnats. Tillsammans med den nya kombiterminal man planerar i norra Stockholm så kan vi nu förse hela Mälardalen med importgods via järnväg.

Under år 2008 kommer Gävle Hamns fokusering att ligga på ett antal mål i en plan som sträcker sig till år 2014. Fördjupning och breddning av inseglingsleden samt landvinningar.
Vi har det bästa geografiska läget för södra Norrland och tror på en ökning av import- och exportgods i samtliga närliggande regioner.
Nästa drömgräns 6 miljoner ton gods tar vi inom två år, vi har alla förutsättningar, avslutar Ulf