Digitaltryck anpassas till individuella behov
12/11, 2008 kl. 20:56De första maskinerna med digitaltryck sågs inte med blida ögon av branschen. Och det skall villigt sägas att de mer traditionella metoderna gav bättre skärpa. Men utvecklingen går framåt och idag kan man inte se någon skillnad mot traditionella tryckmetoder. Digitaltryck har samtidigt behållit sin kanske främsta fördel, flexibiliteten, samt lägre kostnad vid mindre serier. Man kan också framställa individuella trycksaker, helt anpassade efter individens behov. Tänk dig att kunna köpa ny mobiltelefon med nytt abonnemang där du får en manual med ditt namn på framsidan samt bara aktuell information om just din telefon och ditt abonnemang mellan pärmarna!
Mats Carlberg ansvarar för de nya Xeroxmaskinerna som levererats av Haglöf & Nordkvist. Hans Haglöf var också med och demonstrerade alla finesserna på ”tvillingmaskinerna”. Den ena maskinen både trycker och binder i ett moment medan den andra är anpassad för plana produkter som vykort, produktblad mm. Färgåtergivningen var alldeles utmärkt.
– Med de här maskinerna kan vi göra korta serier med bra tryck och med anpassade budskap för olika målgrupper, framhöll Mats Carlberg. Det ger mindre företag möjlighet att ta fram små upplagor i hög kvalitet till en låg kostnad. Då tänker jag på restauranger, butiker och privatpersoner för menyer, presentkort, lunchkuponger, bröllopskort, tackkort, inbjudningar m.m.
Man kan till exempel göra en förstklassig förupplaga av årsredovisningen så att styrelsen kan ha synpunkter på innehållet innan den slutliga upplagan trycks.
– Man kan använda alla papperstyper som är avsedda för tryck, berättade Mats Carlberg.
Flexibiliteten med digitaltryck ger således stora möjligheter till variation, det är bara att släppa loss fantasin! Personliga trycksaker med till exempel direkttryckta namn och adresser, varierande innehåll mm ger stora möjligheter att anpassa trycksakerna!
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 1761
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.