Avstängningen av Timmarmansgatan gjorde naturligtvis företagarna där upprörda. De hade inte fått någon förhandsinformation så att de kunnat förbereda sig. Tjänstemannen skyllde på tidsbrist för att det inte blivit någon information.
Hallå, det finns bara en handfull butiker och restauranger vid den aktuella gatstumpen! Det tar en kafferast att informera dem!
Nu är det dags igen med en ännu större avstängning. Man tar åter upp den gamla idiotiska idén att stänga av N Rådmansgatan och N Kungsgatan mellan Kyrkogatan och Nygatan. Det är den enda förbindelsen som är någorlunda framkomlig om man skall ta sig i nord-sydlig riktning genom stan. Gjorde man inga mätningar när det var avstängt där förut så att man kunde göra jämförelser med hur det blev när genomfartsförbudet hävdes?
Avstängningen av Nygatan vid Stortorget är inte lika allvarlig i mina ögon, åtminstone så länge långfärdsbussarna som besöker hotell Winn kan köra ut på Nygatan efter att ha lämnat eller hämtat passagerare. Nygatan är ingen genomfartsgata och det finns flera alternativ än när det gäller Rådhusesplanaden.
För något år sedan fanns ett förslag om att bygga om vid Rådhustorget för att underlätta för bussarna, som hindras av den nuvarande trafiklösningen. Men jag har för mig att det föll på att man skulle bli tvungen att fälla några träd vid Kungsgatan!
Ett bilfritt centrum skulle vara bra för alla, men enligt min uppfattning finns inga bra alternativ för den nord-sydliga genomfartstrafiken i Gävle Centrum. Hyttgatan i Sandviken var i och för sig mycket trafikerad, men där är centrum inte lika splittrat och utspritt som i Gävle. Karlstad samma sak, där finns också flera alternativ hur man skall nå centrum med bil.
Enda möjligheten att ordna alternativ till N Kungsgatan och N Rådmansgatan är att ta fram grävskoporna och bygga en bredare Kaplansgata! Om man inte bygger en "fly-over", dvs flyttar upp trafiken ett plan...
Oavsett hur trafikflödena dirigeras så måste Tekniska Kontoret börja inse att de är till för Gävleborna och inte tvärt om!

Skrivet av en fd ledamot i Tekniska Nämnden i Gävle