Det ena föreställer en tänkt arbetsgivare som flyr till Rio med de anställdas löner på fickan. Det andra visar en företagare som förs bort av polis, varpå medarbetaren slår ut med armarna och frågar sig ”vad händer nu med min lön? Blir jag arbetslös nu?

På förbundets hemsida uttalar sig Jarmo Kusmin, ansvarig för ekobrottsfrågorna, om kampanjen:
– Det handlar om stora och svåra frågor och vi känner nog att medlemmarna inte alla gånger känner till att företagare X eller Y fifflar.

I LO-förbundens kampanj för kollektivavtal illustreras arbetsgivare bland annat som en fryntlig cigarrökande herre i skinnpäls med sobelkrage och persianmössa, tittandes ner på en arbetare från Polen eller Thailand, vilken erbjuds en hutlöst låg timersättning.

LO skriver i sin tidning samt på hemsidan: ”roten till ohälsan och de många sjukskrivningarna är dåliga arbetsmiljöer, dålig arbetsorganisation och obefintliga rehabiliteringsinsatser”.

Det är häpnadsväckande att den svenska fackföreningsrörelsen vill propagera på en sådan låg nivå. Dess generalisering kring fifflande företagare och fryntliga direktörer som skor sig på andra, är inget annat än diskriminerande. Lek med tanken att man beskrev kvinnor eller invandrare med samma typ av traditionell härskarteknik. Då hade minsann Jämo, reklam- förbundet, integrationsministern och diskrimineringsombudsmannen vaknat för länge, länge sedan. Kanske hade vi till och med fått en soffdebatt kring ämnet på bästa sändningstid i TV.

Men i Sverige tillåts den skeva beskrivningen och raljerandet av oss entreprenörer att fortsätta. Och inte bara det. Ju fler generaliseringar, desto större chans att fördomarna får grogrund att växa till någon slags sanning.

Vad tror du är grunden till ohälsan? Arbetsmiljön, såklart.

Vad tycker du om direktörer som fixar skyhöga bonusar till sig själva? Typiskt dem, såklart.

Problemet är bara att den absolut största delen av Sveriges närmare en miljon företagare inte alls känner igen oss i en sådan urskillningslös beskrivning. Så många som 880 971 av oss är ensamma eller har upp till nio anställda. Vi lever på våra idéer och på vår kreativitet. Tillsammans med våra medarbetare skapar vi en lönsam affärsidé som ökar Sveriges sysselsättning och som ger människor ett meningsfullt arbete att gå till. De flesta av oss jobbar långt mer än 40 timmar varje vecka och vi är alla stolta över att ha skapat någonting själva. Våra idéer har växt till något vi och våra anställda faktiskt kan leva på.

Låt oss för en gångs skull satsa på att låta den Fria Företagsamheten få en smula uppmuntran istället för misstro. Låt oss se på våra tusentals entreprenörer med glädje. Låt dem få veta att vi är glada att de finns.
För säg mig, vad vill facket egentligen uppnå med smutsiga kampanjer av det här slaget?
Hur kan det vara ok att fara med osanning och generaliseringar för att få sina medlemmar att reagera?
Är det dags för Sveriges samlade entreprenörer att kräva en företagarombudsman som bevakar våra intressen i det smutsiga ordkriget?

Hans Lundqvist
Opinionsbildare
Tidigare vd för Gävle Taxi och ägare till Gästriklands Städ Och Service AB