- Jag tycker UNGAB-idén är ett mycket bra koncept för att konkret få igång företagandet hos kreativa ungdommar . Känslan av att se något växa och utvecklas är det som känns stimulerande.
Att kanske om 10 år sitta och titta på de ungdomar som förhoppningsvis då har utvecklat sina idéer och "ungab"-bolag. Att få uppleva att den idé jag hade, faktiskt hjälpte till och förverkligade dessa ungdomars drömmar, den upplevelsen är nog det jag brinner för, berättar Stefan.

På våren 2006 kom Stefan Hedqvist i kontakt med Ung Företagsamhet under en av deras mässor då han var inbjuden jurymedlem för att utse årets unga marknadsförare. Han började här se att det fanns brister i utbildningarna för unga företagare. Vad skulle de egentligen göra när deras utbildning var klar? Det var då idéen till UNGAB kom till, idéen att ge dessa ungdomar en verklig chans att starta ett eget aktiebolag med hjälp av finansiärer och mentorer för att på så sätt ge dom en bra start.

UNGAB är en ideell verksamhet som årligen anordnar en "tävling" bland sökande ungdomar där en jury väljer ut de mest kreativa och entreprenörsinriktade ungdomarna. Priset i tävlingen är aktiemajoriteten (51%) i ett helt nystartat aktiebolag värt 51000 kronor. Aktiebolaget får sedan vinnaren som huvudägare själv driva och bestämma över. Aktierna i det nya bolaget fördelas så att 51% av aktierna går till den "unga företagaren" i pris, 48% äger investerarna, 1% äger UNGAB-moderbolaget. Aktiekapitalet är 100.000:-, och det är den summan investerarna ska stå för. Den procent som UNGAB äger beror på ett framtida nätverksskapande, kunskapsutbyte, gemensamma aktiviteter och så vidare för alla UNGAB företag, samt möjlighet till insyn i hur bolagen utvecklas och hur idén fungerar.
- Min förhoppning är att detta skall spridas över hela landet, och att det tex. länsvis utvecklas egna så kallade lokala UNGAB zoner. Låt säga att vi om 10 år fått igång 10 län, och varje län genererar 3 UNGAB-bolag per år, då har idén konkret bidragit till att årligen dra igång 30 nya bolag. Drömmen är att idén ska kunna hjälpa så många ungdomar som det bara går, att komma igång med sina företag, säger Stefan.

För att hela process ska fungera behövs självklart dessa finansiärer som är intresserade i att investera i ungdomar vilket UNGAB nu letar efter. Ett sätt att hjälpa till är att bli en "stödpartner". En "stödpartner" till UNGAB blir man genom att man påett aktivt sätt stödjer själva idén, och med sina egna förutsättningar och insatser och därigenom får UNGAB att växa. En stödpartner kan tex. aktivt arbeta med idén eller på något sätt "sponsra"med sina egna tjänster, produkter eller rent ekonomiskt. Detta stöd ska oavkortat gåtill att få UNGAB att växa eller för att skapa ett mervärde åt de ungdomar som startar bolag.