Vad är det som gör en bra bild? Ljuset, vinkeln, skärpedjupet? Det finns en djup innebörd i de bilder vi tycker om. En elegant detalj kan göra hela bilden. Det viktigaste uppdraget en bild har är att förmedla känslor. Att i känslor beskriva ett budskap eller skeende.
Vi är olika. En del är visuella och tänker och pratar i bilder. Andra baserar sina referenser till det de hör och en del grundar sitt liv i känslor. Vi har alla delar, varav ett dominerande sinne. Det fantastiska med bilder är att det går att bildsätta alla sinnen. Du kan ta bild på ett ljud och du kan förmedla känslor av lukter och smaker. Din hjärna fyller i resten.
Bilder är därför ett starkt vapen i reklam och annonsering. En bild som förmedlar en känsla du kan identifiera, är en bild som säljer produkten. Bra bilder säljer. Du kan skapa bra bilder.
Här är några tips:

Variera bilderna vid fotograferingen. Olika brännvidd ger olika djupkänsla.

Experimentera med vinkeln. Underifrån ger känsla av makt. Ovanifrån ger underlägsenhet.

Ta många bilder. Ett känslouttryck hos en människa är över på delar av sekunder.

Var lekfull med färg och form. De kan förstärka känslan.

Tålamod är den viktigaste punkten. Vänta in bilden.

Skärpan eller avsaknaden av skärpa. Ibland blir en fel bild rätt. Känslor är ibland diffusa.

Det går att ta bra bilder med flesta kameror. Systemkameran med sina utbytbara objektiv tar ditt bildskapande till nya dimensioner. Det är lätt att hamna i teknikfällan vad gäller fotografering. Det går hålla låg standard och ändå få ut ett bra resultat.
Nikon eller Canon har alltid varit frågan hos pressfotograferna. Nu finns en rad andra märken som Olympus, Konica/Minolta, Kodak, Pentax, Sony, Sanyo, Samsung med flera. Den digitala revolutionen ritade om kartan över tillverkare.
Valet är ditt vad gäller märke. Bilden återstår att väljas av betraktarens öga.