Simon prisas för metod att göra datorgrafik realistisk
11/4, 2015 kl. 16:01Simon Johansson får Knowits nya innovationsstipendium på 34 000 kronor. Landshövding Barbro Holmberg delar ut priset vid ett seminarium på Högskolan i Gävle den 13 april.
De flesta gissar
- Jag märkte att de flesta som gör material inom datorgrafik gissar sig till hur materialet ska se ut. Hur blankt, eller hur mörkt det ska vara, eller hur ljust?
Simon tänkte att det vore mycket bättre att verkligen undersöka det riktiga materialet, t ex plast eller trä, och med hjälp av vad man hittar där återskapa det i datorn.
Skapat ett eget sätt
Det han gjorde var att ta foton av objektet, med speciella filter, för att sedan med hjälp av dessa återskapa bilden av materialet i datorn.
- Jag använder andras tekniker men jag har skapat ett eget sätt att lösa detta problem. Man kan säga att det är en teknik för att hjälpa en på vägen.
Speciellt användbar är tekniken för de som är nya inom datorgrafik, eller mindre företag, eller personer som gör det på fritiden.
- De har ofta inte tiden eller pengarna för att hålla på med avancerade undersökningar av material.
Om Priset
- Det känns jättekul, jag känner mig hedrad. Högskolan i Gävle var en trevlig skola som jag uppskattade mycket, säger Simon.
Han arbetar nu som 3D-Grafiker på ett företag i Uppsala där man gör produktvisualiseringar för företag i form av appar till Ipads och telefoner.
- Jag är mycket glad för detta samarbete med Knowit. För Högskolan är innovation och forskning ett prioriterat område, säger Maj-Britt Johansson, rektor Högskolan i Gävle
För mer information, v v kontakta:
Simon Johansson, 3D-grafiker
E-post:simonjohansson_91@hotmail.com
Text:Douglas Öhrbom
Foto: Privat
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 2027
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.