Redan 1866 startades den första leksaksfabriken i Sverige. Det var inte BRIO i Osby, inte Enköpings Leksaksfabrik eller Santessonska tenngjuteriet. Det var i Gemla, strax utanför Växjö i Småland, en leksaksfabrik där fjärde generationen efter Aron Johansson än idag bedriver produktion och det välkända företaget heter Micki Leksaker.

Den första Micki leksaken föddes på en baksida av en krognota i Jönköping 1944.
Georg Aronsson började prata med en bordsgranne och innan kvällen var slut hade denna konstnär gjort skissen på den första Micki figuren. Samma år bildade Georg
och hans sex syskon Micki Leksaker. Idag är Jonas Aronsson VD. Det klassiska trä-tåget bara tuffar på och numera gör man även detaljer till badrum och kök!

Hur påverkar man dagens föräldrar att köpa träleksaker när datorer tagit över?
- För alla oss leksaksfabrikanter har målgruppen tryckts ihop. Långt tillbaka i tiden kunde man sälja en segelbåt i trä till en 13-åring. Idag är vår målgrupp under 8 år och datorn och annat elektronik har tagit över för barn som är äldre. Träleksaker hör till lägre lek åldrar.

Ni har en väldigt ung målgrupp?
- (skratt) Ja, så skulle man kunna säga. Slutanvändaren är ung och ligger mellan 0 och 8 år.
Det är hela släkten som köper leksaker. Man påverkas av rekommendationer från vänner och bekanta och är noga med vad barnen leker med.

En 5-åring brukar ha starka viljor. Blir det andra leksaker när 5-åringen själv får bestämma?
- De har sin vilja och vi skulle aldrig klara oss om vi bara attraherade föräldrarna.
Det är viktigt att barnet får välja så man inte bara går på föräldrars nostalgi. Leksakerna måste
vara attraktiva och pedagogiska, för barnet självt.

Hur viktigt är pedagogiken i leksakerna?
- Ta exempelvis dockskåp, här leker man livet man lever, i dockskåpet. Barnen vill göra samma saker som mamma och pappa gör.

Får dina barn testa mycket leksaker innan produktion?
- Mina egna barn är vuxna, men visst har de fått testat (skratt). Vi tycker det är viktigt att vissa platser i vår organisation speglar våra kunder som ska köpa och använda produkterna. Vi satsar mycket på produktutveckling och är därmed noga med att rekrytera personal som gärna har egna barn eller kopplingar i rätt ålder på den avdelningen, men annars är alla välkomna.

Vilken är er populäraste produkt? Den röda spisen eller trä-tåget?
- Jag skulle nog säga att samtliga klassiska produkter som lära-gå-vagn, bultbrädan, plocklådan, spisen och trä-tågen alltid haft en fin tillväxt. Nu lanserar vi nya produkter för baby.

Från trä till mjuka saker…?
- Vi såg att det fanns ett glapp på marknaden som efterfrågade bäddtextiler, spjälsängsskydd, lekmattor och andra mjuka produkter för nyfödda barn.

Skulle ni vilja tillverka elektroniska produkter?
- Det vi sträcker oss till är elektrisk belysning i dockskåpen (skratt).

Vilket är det bästa träslaget att tillverka träleksaker i?
- Bok

Är det någon produkt som ni totalt misslyckats med?
- (skratt) Ja, det kan jag avslöja. Couronnespel är ett spel som funnits i många år. Vi tittade på den produkten men tänkte att om små barn ska kunna spela Couronne, bör det vara lite mindre i storlek, men det fungerade inte alls. Det finns produkter som bara ska se ut på ett sätt och det är svårt att ändra på.

Vem gjorde första trä-tåget. BRIO eller Micki Leksaker?
- I början av 1950-talet var det en kund till oss på NK som tog med sig trä-tåget från USA och frågade oss om vi kunde tillverka det. Det blev en enorm succé. BRIO såg detta och tog fram en likvärdig produkt och tyvärr så hamnade vi lite i bakvattnet men Micki Leksaker i Gemla var först (skratt). Från 1999-2007 var vi stora leverantörer på trä-tåget till IKEA. Det handlade om gigantiska volymer.

Hur påverkar den pågående finanskrisen er?
- Redan i våras märkte vi en liten nedgång på marknaden. Alla blir påverkade, men leksaks- branschen har alltid klarat sig bra genom en lågkonjunktur.

Vad tror du det beror på?
- När man blir osäker på om man vågar konsumera eller inte, tror jag man väljer bort den tyngre konsumtionen som att byta bil eller köpa ny platt TV. Kanske man tänker ”Den gamla bilen eller TV:n håller nog ett tag till” och speciellt i Jultider så vill man nog ge barnen istället för sig själv. Våra produkter är klassiska och trygga inköp.

Från och med januari 2007 går två kronor av varje såld Pippi- och Emil-leksak från Micki Leksaker och Sveriges leksakshandel till SOS - Barnbyar. Pengarna ska användas för att bygga ett av tolv hus i Astrid Lindgrens Barnby i Centralafrikanska republiken. Hur fick ni den idén?
- Det kommer från Astrid Lindgrens familj och det värmer mig att samtliga handlare tackade ja. Vi hade ett mål att samla in 600.000 SEK för att bekosta ett av tolv hus i SOS - Barnbyar. Redan efter nio månader hade vi fått in till ett hus. Nu har vi fått ihop tillräckligt med pengar för att bekosta två hus och driften under en tid. I varje hus ska det bo tolv föräldralösa barn som vi då ger en strimma hopp. Barn som inte äger någonting.

Den 14 november när jag gör intervjun är det insamlade beloppet 1 311 650 SEK. På http://www.micki.se kan man se deras klassiska leksaker och även hur mycket pengar som samlats in.

Har du träffat Astrid Lindgren?
- Nej, det har jag inte, men Astrid Lindgren gav alltid sitt godkännande av Pippi produkterna, innan vi tillverkade dessa. På något sätt, som många känner, så känns det ändå som man känner henne.

Det lackar mot Jul, vilken leksak är av tradition mest efterfrågad?
- Det är utan tvivel dockskåpen.



Text: Benny Carlsson