Kan ett miljömärke boosta din hjärna?
12/5, 2015 kl. 12:59Ja, helt klart är det så. Denna överraskande placeboeffekt fann vi i ett experiment under en "miljövänlig" lampa, säger Andreas Haga, doktorand i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle.
Det har länge varit känt, inom medicinen, att förväntningar kan få dramatiska följder som t.ex. att man tillfrisknar när man i själva verket inte har ätit medicin utan man har ätit sockerpiller, den s.k. placeboeffekten.
Men kan det också (bland alla tänkbara saker) även finnas miljövänliga produkter som ger upphov till liknande placeboeffekter? Och kan de få andra följder, som t.ex. förstärkt mental kapacitet?
Experimentet
Experimentet i Gävle utfördes så att deltagarna fick i uppgift att placera olikfärgade brickor så att de bildade en färgskala, ett test som vanligen används för att mäta färgseende.
De placerades vid ett skrivbord under en helt vanlig kontorslampa, men lampan kallades antingen ”vanlig” eller ”miljövänlig”. Lampan var alltså i själva verket identisk.
Det visade sig att när testet gjordes under lampan som kallades "miljövänlig" (trots att den vara likadan som lampan som kallades vanlig”) så presterade deltagarna mycket bättre.
Hur mycket bättre?
- Det var faktiskt slående mycket, de gjorde bara hälften så många fel. De tyckte också att den "miljövänliga" lampan var behagligare att arbeta under.
Effekten var som starkast för dem som oroade sig för miljöförstöring, de presterade markant bättre när de trodde att lampan var miljövänlig.
Det är förväntningarna som styr
Det är förväntningarna på produkten (t.ex. medicinen eller lampan) som är det avgörande och gör att man beter sig därefter. Och har du inte de förväntningarna så får du inte heller denna placeboeffekt.
Nu fortsatter forskarna i Gävle att studera fenomenet och kommer att undersöka om man kan få likande effekter på mental prestation i ett mer tillämpat sammanhang – till exempel på uppgifter som är vanliga i kontorslandskap.
Mycket att fundera kring här
Det finns mycket att fundera kring här, just det att det är förväntningarna som styr. Att det är föreställningarna om de miljövänliga produkterna som leder till en positivare upplevelse och bättre prestation. Till exempel när det gäller att skapa en hållbar arbetsplats.
- Detta säger mycket om hur vi människor fungerar och det finns många aspekter att ta hänsyn till här, inte minst fysiologiska.
Studien är nyligen publicerad Journal of Environmental Psychologylänk till annan webbplats. Och den har också rönt stor uppmärksamhet i media i USA och i Australien.
Det är inte första gången miljöpsykologerna i Gävle under ledning av Patrik Sörqvist visar att "gröna" egenskaper har placebo-liknande effekter på vårt psyke – något som visar att vi bär på föreställningar om ”gröna” produkter som kan påverka både hur vi upplever produkterna, miljön runt dem och hur vi beter oss.
2013 publicerades forskningsresultat som visade att när man smakar från två koppar som innehåller identiskt kaffe, så föredrogs smaken av kaffet i koppen märkt "ekologiskt."
Vem behöver grädde och socker när kaffet är miljömärkt?länk till annan webbplats
För mer information, v v kontakta:
Andreas Haga, doktorand i miljöpsykologi vid Högskolan i Gävle
Telefon: 073-943 01 38
E-post: andreas.haga@hig.se
Text: Douglas Öhrbom
Foto: Ove Wall
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 4015
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.