- Det är viktigt att ni lär er hantera media så att det blir rätt bild av er eftersom positiv uppmärksamhet i media är bra marknadsföring, sa Lars Beckman.
Peter Isling, presschef och ansvarig för mediarelationerna på Svenskt Näringsliv, gav en intressant inblick i mediavärlden.
- Det är skillnad på hur ett företag ser på saker och ting jämfört med hur media ser det, sa Peter Isling.
Så här kan det se illstration "Företagslogik kontra medialogik".
Peter Isling rekommenderar att man ställer sig själv frågor innan man kontaktar media. I vems ögon är min fråga ett problem, bara för mig eller är det allmänt? Är det verkligt eller upplevt?
Peter rekommenderar också att man skall försöka skapa en relation med en lämplig journalist. Var proaktiv, maila, ring upp, tipsa och kom med kompletterande fakta. Insändare om man vill kommentera och debattartikel om man vill ta ett initiativ eller replikera när tidningen skrivit något.
För att ett pressmeddelade skall fungera krävs att det handlar om en stor nyhet som behöver allmän spridning. Presskonferenser skall man vara väldigt sparsam med och bara om det handlar om en verkligt stark händelse. Journalister letar efter bra nyheter:
Konsekvens: ju större konsekvens desto större nyhet
Geografi: lokal koppling
Person: att hitta människan bakom myten
Aktualitet: nyhet
Konflikt: ja!
Nyhet: IDAG!
Exklusivitet: en journalist eller en redaktion ger större chans
Alf Bohlin, Häggvikens Konsult i Nordanstig, har erfarenhet av kontakter med media från sin tid som näringslivschef i kommunen och nu som ordförande i den självständiga företagarföreningen i Nordanstig med 450 medlemmar. Alf tycker att politikern styr för mycket och det var en av anledningarna till att han hoppade av som näringslivschef efter fyra år.
Alf Bohlin upplevde som näringslivschef att Nordanstigs kommun ofta framställdes negativt i media och beslutade sig för att ta tag i det. Han tog kontakt med dem som skrivit om kommunen och gick in för att lämna saklig information utan krav på vad som skulle skrivas. Alf besökte redaktionerna för en fika men kommenterade aldrig det som skrivits.
- Det handlar om att ge rubriker och formuleringar, sa Alf Bohlin.
Arbetet gav resultat, Nordanstig skildrades mer positivt och det påverkade egenbilden i kommunen.
- Våga vara er självs, ta initiativ och håll er till ämnet, sa Alf Bohlin. Man skall också akta sig för att säga något personligt.
Om man känner att man inte har något bra svar på en journalists fråga, be att få återkomma. Alf Bohlin menar att det går att påverka media, om man är konstruktiv.
Lars Beckman uppmanade deltagarna att försöka sälja in ett reportage om Framtidsmötet när de kommer hem. Fundera över vilka media ni skall kontakta, vilken story man skall berätta och vilket budskap man vill nå ut med.
- Glöm inte gratistidningarna, sa en av deltagarna.
Media har lämnat en mycket negativ bild av den pågående finanskrisen och lågkonjunkturen, men majoriteten av företagarna känner tillförsik inför framtiden vilket inger hopp.