Ett CV är bara ett kvitto
15/10, 2015 kl. 11:41Kraven fortsätter att öka på såväl arbetsgivare som arbetssökande. CV-hantering, med traditionell matchning av meriter, är otillräckligt för bägge parter om de ska kunna nå sina mål. Poolia förändras nu för att hjälpa kunder och arbetssökande att hitta varandra bättre, hälsar Michael Angelryd, VD Poolia Gävle.
Från arbetsgivarperspektivet är det nu långt mer komplicerat än den tid då det bara fanns ett fåtal tänkbara kandidater med rätt utbildning och cv. Resurser och processer krävs för att hantera och effektivt välja rätt, och inte minst minska riskerna som följer med ett eventuellt felaktigt val.
Enklare och tillgängligare information ökar krav på alla
För arbetsgivaren är det sannolikt bättre att få en stor bas att rekrytera utifrån, men det ställs större krav på en utarbetad och väl genomtänk kravprofil och rekryteringsprocess.
Det är väl så viktigt att ha tydlighet i vilka drivkrafter och personliga egenskaper som är viktiga i yrkesrollen. Ofta är drivkrafter och personliga egenskaper mer avgörande för den framgång som personen skapar hos arbetsgivaren än en exakt anpassad arbetslivserfarenhet och utbildning.
Från arbetstagarens perspektiv blir jämförelsen med skolbetyg som allra tydligast. I dagens samhälle finns en växande medvetenhet om att det inte räcker med högsta betyg i alla ämnen för att få en plats på de mest attraktiva utbildningarna. Det krävs mer i form av personliga meriter och inte sällan en ”berättelse” som går att sälja in. För att komma genom de första omgångarna i en rekryteringsprocess är det samma sak. Ett fullständigt lysande CV är helt enkelt inte nog. Det krävs mer.
Personlighet och vad du vill åstadkomma skiljer ut
Intellektuell bredd, analytiskt djup och hög social förmåga kan vara sådana områden. Morten Werner berättar om hur han själv tidigare arbetat i finansbranschen i USA och då haft en chef som var engelsman och hade doktorerat i musik.
– Det som skiljer ut vinnarna är motivationen, drivkraften och vad du vill åstadkomma för arbetsgivaren. Så alla som skickar in sina CV måste ha något mer att erbjuda och arbetsgivarna bör analysera kraven djupare och söka bredare. Man måste kunna göra en massa annat också, fortsätter Morten Werner och betonar värdet av att ha en ”vision, affärsidé , mål och strategi för dig själv”.
För mer information kontakta
Michael Angelryd
VD Poolia Gävle, Sundsvall och Umeå
073-944 52 31
http://www.poolia.se
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 3348
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.