"Sverige bör undvika politisk tv-reklam, eftersom det för med sig en hårdare, smutsigare politisk kultur."

Det skriver medieanalytikern Robert Sundberg i en gästkrönika i Arbetarbladet.

Centerpartiet är först ut med valreklam i TV och deras "enklare regler för eget företagande"-reklam går nu i TV4, som från och med i år har tillåtelse att sända politisk reklam.

Partierna själva är ambivalenta till TV-sänd partireklam. Analytikern Robert Sundberg har däremot sin uppfattning klar:
"Det är för att tv-mediet gynnar känslomässiga budskap, inte rationella. Därför är tv bra på underhållning. Andra medieformer, som de textburna, gynnar rationella resonemang."

Han menar att TV-mediet är bra för att föra fram negativa budskap (om motståndarna) och att sådan taktik i förlängningen leder till minskat röstande.

Läs hela krönikan HÄR: http://arbetarbladet.se/ledare/gastkronikan/1.864836-partireklam-i-tv-nej-