Beslutsam entreprenör som vill förändra sin bransch
25/8, 2010 kl. 08:43De flesta i Gävleregionen har väl någon gång sett de vinröda bilarna från Gefleborgs Flyttservice utanför någon grannes hus eller på stan eller utanför jobbet. Flyttning på gång. Kanske har man undrat varför de snygga vinröda bilarna ser så annorlunda ut jämfört med den gängse normen i branschen? Logotypen är också speciell, den ser ut som en vapensköld med ”Est. 2008”. Svaren handlar om målmedveten och noggrann planering av en entreprenör med många idéer. Mannen bakom de vinröda är Henrik Wigren och så här berättar han om hur han förverkligade en av sina drömmar.
I ungdomen arbetade Henrik ofta extra i både restaurang- och flyttbranschen men så småningom hamnade han på Söders Spel & Tobak, som han tog över efter tre år som anställd. Idén var att utveckla verksamheten med större lokal och bättre service till kunderna. Efter tre år såldes butiken och i stället blev det jobb på NCCs markavdelning på somrarna och en stor flyttfirma i Stockholm på vintrarna. För fyra år sedan tog han tjänstledigt från NCC för att börja jobba på en flyttfirma i Gävle. Henrik hade många idéer hur man skulle kunna utveckla verksamheten men fick inget gehör. I stället sa Henrik upp sig och startade en eget.
- Jag såg möjligheterna och potentialen att lyckas med ett nytt och fräscht koncept för flyttbranschen, säger Henrik Wigren. Bättre service för kunderna med omtanke om kundens behov, det är därför vår devis är ”Trygghet, kvalitet, service”.
- Man flyttar bara någon enstaka gång i livet och då handlar det om ens eget revir och då måste få känna sig trygg, fortsätter Henrik. Även om man bara flyttar en gång så är det lika viktigt att få bra service eftersom man berättar det för vänner och bekanta!
Hela konceptet tänktes igenom i detalj innan Gefleborgs Flyttservice startade:
• Logotypen skall spegla företagets värderingar, texten, utformningen mm ägnades många timmar
• Både bilar och personal skall vara rena och fräscha – första intrycket är viktigt
• Personalen bär vita tröjor – det fräschaste som finns
• Snygga och ”stripade” bilar som syns och som visar tydligt vem det är som flyttar
• Kunden skall alltid få ett bra bemötande – det jobbar man med i internutbildningar och genom att nyanställda alltid måste åka med någon erfaren innan man får åka ensam
• Vid varje besök tar man kunden i hand och presenterar sig
• Den vinröda kulören har hög igenkänningsfaktor och är vald med omsorg; den hittades på ”Washington Red Skins” tröjor i amerikansk fotboll
• ”Est. 2008” är för att visa nytänkande, att man följer med i utvecklingen med de senaste hjälpmedlen i arbetet
• Möjlighet att betala flytten med kredit- eller betalkort
Det kan ju tyckas att tre år är en kort tid för att samla erfarenhet men de som jobbar på Gefleborgs Flyttservice har lång erfarenhet från andra firmor i branschen.
- Hårt arbete lönar sig, säger Henrik Wigren. Men det gäller att sköta alla åtaganden inte bara mot kunder utan också gentemot leverantörer och inte minst skattemyndigheten.
Redan från början var Henrik Wigren inställd på ISO kvalitetscertifiering. Ett viktigt steg på den vägen togs i maj när man antogs som medlem i SMF (Sveriges Möbelhandlares Förbund). De ställer höga krav för medlemskap.
- Det är som en kvalitetscertifiering men vi siktar dessutom på att bli ISO-certifierade senast 2012, säger Henrik Wigren. Vi började förbereda oss för det redan från starten för att vara väl förberedda.
När företaget startade 2008 hade man en bil och två anställda, Magnus samt Henrik själv. Idag har företaget växt till 6 bilar och 5 heltidsanställda samt 10-15 timanställda. Totalt motsvarar det cirka 10 heltider. Den 1 augusti förvärvades X-flytt i Sandviken för att kunna erbjuda en bredare service även i Västra Gästrikland. Tanken är att även X-flytt skall expandera på företagsmarknaden.
- X-flytt är ett utpräglat Sandvikenföretag som jobbat i samma anda som oss, säger Henrik Wigren. Tanken är att X-flytt skall fortsätta vara ett lokalt företag och tillsammans får vi större resurser.
Nästa steg i utvecklingen är att kunna erbjuda alla tjänster som behövs i samband med en flytt. Allt från el- och VVS-arbeten till snickeriarbeten och home-styling.
- Vi är redan igång med kompletterande tjänster som flyttstädning, el- och VVS-arbeten, montering av skyltar mm och då samarbetar vi med etablerade specialister, säger Henrik Wigren. Tanken är att vi skall kunna erbjuda hela skalan av hemtjänster.
Just nu planerar Gefleborgs Flyttservice för en egen flytt tills större lokaler för att kunna erbjuda samma kvalitet och kapacitet på magasinering.
RUT-avdraget är viktigt för de kompletterande tjänsterna, men flyttning ger än så länge inget avdrag.
- Flyttbranschen behöver också omfattas av RUT-avdrag för att komma tillrätta med svartarbete, som är ett stort problem för både statens finanser och för oss seriösa flyttföretagare, säger Henrik Wigren. Det skulle också underlätta för privatkunderna eftersom de skulle få bättre råd att köpa bra service.
Om RUT-avdrag infördes även för flyttjänster skulle Henrik omedelbart anställa ytterligare två till tre man. Om kilometerskatten införs efter valet kommer det inte att påverka så mycket, men det finns en viss oro i branschen och det skulle absolut försvåra en expansion.
Framtidsvisionen är att kunna expandera i en närliggande region och på ännu längre sikt även kunna erbjuda det framgångsrika konceptet i flera städer.
- Det har gått fortare än jag trott att nå så här långt, vilket bevisar att vårt koncept fungerar, säger Henrik Wigren.
Marknadsföringen har också planlagts noggrant.
- Jag var redan från början inställd på annonsering i GestrikeMagasinet och Företagsbladet eftersom det är tidningar som är aktuella längre tid än dagstidningar, säger Henrik Wigren. Vi satsar också på sponsring av Gefle IF och Brynäs och i och med förvärvet av X-flytt inleds också samarbete med SAIK bandy.
- Det skall vara en upplevelse att flytta med Gefleborgs Flyttservice, avslutar Henrik Wigren.
Mer info: http://www.gefleflytt.se/
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 7091
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.