Inför 2007 års STCC-säsong beslutade Volvo att som första officiella märke i världen låta sina tävlingsbilar gå på miljöbränslet bioetanol (E85).


Året efter, 2008, utvecklades en helt ny tävlingsbil baserad på C30-modellen och satsningen på bioetanol och Green Racing i STCC fortsätter.


- Att satsa på Volvo C30-modellen som bas för en ny grön tävlingsbil är naturligt. Vår C30 visar tydligast upp Volvos miljöteknik på marknaden med modeller som nya dieseldrivna 1,6 DRIVe Start-Stop med en förbrukning på 0,39 liter per mil och CO2-utsläpp på 104 gram per kilometer, säger Derek Crabb, motorsportdirektör på Volvo.


Volvo C30 DRIVe spelar en betydelsefull roll i utvecklingsarbetet av den nya tävlingsbilen. I vanliga fall använder biltillverkare nya tekniska lösningar från sina tävlingsbilar för att göra sina gatbilar bättre. Volvo använder istället flera tekniska lösningar från C30 DRIVe modellen för att göra sin nya tävlingsbil bättre.


Tävlingsbilens plana underrede, diffusor och bakvinge är flyttade direkt från DRIVe-modellen. Samma aerodynamiska tekniklösningar som gör Volvos dieseldrivna C30 DRIVe mer bränsleeffektiv och därmed vänligare mot miljön, visade sig även göra Volvos etanoldrivna C30 tävlingsbil snabbare.


- Vi har testat mycket i Spanien under vintern. Både jag och min teamkollega Rustad är väldigt imponerade av att teamet kunnat ta delar direkt från produktionen av C30 DRIVe, montera dem på tävlingsbilen och genast märka avsevärda förbättringar i snabbhet, säger Volvoföraren Robert Dahlgren


Utvecklingen av den nya tävlingsbilen pågår kontinuerligt. Volvo och Volvos tävlingsteam Polestar har målet inställt - att vara vinnare i motorsport genom modern grön teknik.
Läs mer om STCC på http://www.polestar.se