Johan Kristensen - frisör
30/5, 2009 kl. 11:58Johan Kristensen är Järvsökillen som flyttade till Gävle för att utbilda sig till frisör. Idag driver han framgångsrikt salongen Popcorner samtidigt som han reser världen över för att bl.a. arbeta på modevisningar och för att hålla frisörutbildningar.
– Det är tufft. Jag jobbar alltid mer än åtta timmar om dagen, men jag är nöjd med mitt liv, säger han.
– Just nu reser jag runt i landet och håller visningar för andra frisörer på uppdrag av Schwarzkopf, berättar han.
Trots att han varit på resande fot i princip sedan i början av februari är han vid gott mod.
– För mig blir det aldrig riktigt jobbigt, så det är lätt att bara köra på. Men det är ju inte så roligt för min familj alla gånger, säger han.
Skälet till det höga prestations- och arbetstempot är enligt Johan själv ett behov av att hela tiden utvecklas:
- Jag ifrågasätter alltid. Om något inte går, så gör jag tvärtom. Jag är aldrig nöjd, utan måste hela tiden vidare. Om jag inte haft det drivet hade jag aldrig kommit dit jag är idag.
Och visst kan man väl säga att Johan har kommit långt. Sedan 11 år tillbaka driver han salongen Popcorner i centrala Gävle tillsammans med kollegan Ewa-Marja Andersson och han har bl.a. flera gånger deltagit i de frisörgrupper som ser till att modellernas hår ”reflekterar den känsla, form eller struktur som återfinns i kläddesignen”, under Elle-galan och Stockholms modeveckor.
– Det viktiga här är att håret inte tar över, det ska endast förstärka, säger Johan.
Han berättar också att modejobben präglas av lite sömn, mycket arbete och mycket väntan.
- Men det är kul att resa och att träffa människor. Jag har byggt upp ett stort kontaktnät och arbetet har fört mig till olika ställen i världen. För att komma dit jag är idag gäller det att ha kontakter, precis som i vilken annan bransch som helst och sedan är det upp till dig själv hur du förvaltar dem, säger han. (Johan själv blev rekommenderad av en kollega).
Johan säger att han halkade in på frisöryrket av en ren slump.
– Jag ville först bli pilot, men jag hade för dålig syn. På högstadiet ville sedan en tjej i min klass att jag skulle klippa henne. Jag vägrade till en början, men sedan upptäckte jag att hår var ett material som gick att skapa i.
Johan som är född och uppvuxen i Järvsö i Hälsingland flyttade således till Gävle när han började på frisörlinjen på Polhemsskolan i mitten av 1980-talet.
I slutet av studierna hade Johan tur och fick göra sin praktik hos Björn Ehlin Hairteam, en frisörsalong som då låg i samma lokaler som Gimlin Studios gör idag.
- Björn trodde på mig så han skickade mig till London på utbildning. Den utbildningen var viktig för den gav mig en annan inblick i branschen säger Johan.
Hos Björn Elin stannade han ett år. Sedan flyttade han till Stockholm.
- Där arbetade jag på salongen ”Olle & Marie”. Och jag gjorde också en del jobb för bl.a. HM och Damernas Värld.
Johan gjorde sedan lumpen i Gävle och sedan startade han salongen Hair 4 u tillsammans med en frisörkollega. Efter ett tag kände han att han ville göra något större och det är skälet till att Johan sedan 1998 driver salongen Popcorner på Drottninggatan.
- På Hair 4 u var vi bara två men på Popcorner är vi sex. Detta gör att utbytet av erfarenheter och samtalen oss emellan blir mer utvecklande, mer kreativa, säger han.
Han fortsätter:
- På Popcorner har vi alla sorters kunder. Vi strävar efter kvalitet från början till slut och därför har vi valt att satsa på en juste salongsmiljö med en genomtänkt inredning som ständigt är under förändring. Det är dock tufft att vara egen företagare. Jag jobbar alltid mer än åtta timmar om dagen, men jag är nöjd med mitt liv.
För att ge kunderna bästa möjliga klippning berättar Johan att det är viktigt att ta reda på så mycket som möjligt om kundens vardag.
- Det handlar om hur mycket tid du lägger ner på ditt hår och vilken livsstil du har. Jag tänker aldrig trend utan man måste tänka helhet när man skapar en frisyr. Jag gör aldrig något som kunden inte vill och jag är rak och ärlig för i slutändan är det jag som frisör som får skulden om kunden inte är nöjd.
En av anledningarna till att Johan Kristensen lyckats så bra i sitt yrkesliv måste ändå vara att han belönats med alla de egenskaper en riktigt duktig frisör bör ha; kreativitet, perfektionism och social kompetens. Dessutom beskriver han sig själv som estet i den bemärkelsen att han älskar ”vackra och välbalanserade saker som på något sätt uppnår ett ideal vad gäller utseende”(se http://www.susning.nu) och denna egenskap kan väl ändå inte vara fel i en värld som präglas så mycket av mode, konst och formgivning.
Om detta säger han själv:
- Jag har alltid tyckt om att skapa och konst och formgivning ger mig min inspiration. Sedan har jag svårt att göra någonting halvdant och jag släpper inte ifrån mig ett jobb förrän det är bra. Jag tycker också om att umgås och jag gillar möten – jag ser det helt enkelt som personlig utveckling att träffa andra människor. Utöver detta är jag estet. Jag gillar snygg och tidlös formgivning, konst, möbler och textilier. Jag vill helt enkelt att allt ska vara perfekt!
Om Johan även i framtiden kommer att lyckas med det han företar sig är än så länge dolt i dunkel men han själv verkar inte så värst orolig över detta.
- Man får se vad som händer, jag lever här och nu. För det blir ju aldrig riktigt som man har tänkt sig ändå, säger han.
Faktaruta!!!!!!!
Johans måsten för att lyckas som frisör:
Du ska vara vaken och hungrig.
Du måste lägga ner mycket tid
Ingenting serveras gratis så ta således ingenting förgivet.
Tänk på att du förtjänar dina kunder
Du måste brinna för frisöryrket
Du måste vara tacksam för att någon vill lägga tid på dig och att lära dig.
Ett tips! Sätt upp delmål för att ta dig dit
du vill.
Faktaruta!!!!!!
Hårtrender våren 2009
80-tals inspirerat ex.vis Madonna, Fame, Flashdance
Mycket runda former
Grafiskt arkitektoniskt typ Martina i BWO
Tänk på att hårtrenderna alltid följer modet och därför är under konstant förändring hela tiden.
1 600:- exkl. moms
Antal tecken i artikeln: 7414
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.