Den lördag då Gestrike Magasinet ger sig ut på stan för att ta tempen på vårens inredningstrender är vädret allt annat än inbjudande. Hos soffta är det en strid ström kunder som kommer och går och Margaretha Järverud, en av butikens ägare, som den här lördagen är ensam i butiken, har fullt upp.
- Vi kände tydligt av finanskrisen precis innan jul, men nu tycker jag att det är som vanligt igen, säger hon.
Sofftas utbud består av skandinavisk design med fokus på danskt och svenskt och färgerna på de möbler som finns i butiken går främst i grått och vitt.
- Det är fortfarande soffor som går att kombinera ihop själv som gäller och när vi beställer in visningsexemplar så tar vi inte in soffor i modefärger på samma sätt som vi gör med textilier, säger Margaretha.
Trots att sofftas sortiment präglas av den nordiska, avskalade stilen är det färgglada produkter såsom porslinet från Matteus och keramiken från Paradisverkstaden som har kommit att bli butikens storsäljare.
– Vi är ju ensamma om dessa varumärken i stan och priserna är inte heller sådana att de kräver lika lång betänketid som om man ska köpa t.ex. en soffa, säger hon.
När det gäller vårens trender är det främst de starka färgerna i form av pasteller såsom cerise, grönt och fuchsia som Margaretha nämner. Hon berättar även att blått i olika nyanser kommer stort. Avslutningsvis säger Margaretha att det är lite för tidigt att prata om höstens trender eftersom dessa ännu inte presenterats på marknaden.
Efter besöket på soffta fortsätter promenaden till Divas Boning. Även här är det många kunder så jag får vänta en stund innan Monica Reitan-Lundblad, en av butikens ägare, har tid att hjälpa mig. Under tiden hinner jag titta runt i butiken och konstaterar snabbt att konceptet till stor del består av stilarna Skärgårdsstil/ Marint, New England och Svart/Aluminium. Med fast förankring i tre olika stilar som i sig inte har så mycket spelutrymme trendmässigt behöver inte heller Divas Boning, bry sig så mycket om tillfälliga trender. Och det är troligen också därför Monica hänvisar till textilierna i butiken när hon pratar om de vårtrender som råder. När det gäller vårens trender håller Monica med Margaretha om att det är starka färger som gäller och hon nämner här särskilt lime, turkos, cerise och orange.
- Det är många kunder som kommer in och säger att de vill ha något som bryter av mot den svart/vita inredning de har hemma och då är det starka färger de letar efter, säger Monica. Hon berättar vidare att hon valt att satsa lite extra på lime eftersom Divas Boning har många manliga kunder och att hon tycker att lime passar både till killar och tjejer. Andra trender som enligt Monica tydligt syns hos textilierna i vår är naturmönster. Här hänvisar hon till ett vackert påslakansset från Gant. Hon nämner även att Gant har valt att producera en kollektion i miljövänlig bomull denna vår.
Trots kundomsättningen och det faktum att Margaretha Järverud på soffta berättat att hon ännu inte känt av krisen nämnvärt säger Monica:
-Man håller i plånboken idag. Man köper billigare grejor och det märks på möbelförsäljningen. Just nu säljer vi bäst av lyktor och ljus. Det är sånt man behöver och ljus är en njutningsgrej som man även i tuffa tider har råd att unna sig, konstaterar hon. Vad gäller höstens trender säger Monica precis som Margaretha att det nog är lite tidigt att fråga det nu.
- Jag själv tror på plommon, grönt och senapsgult till hösten, men man kan ju aldrig veta, säger hon.
Nästa stopp för dagen är Åhléns där kommunikatören Sarah Axner Kock finns på plats.
Sarah berättar att Åhléns satsar på den nordiska, avskalade stilen och att de nya vårtrenderna även hos Åhléns främst återfinns hos textilierna.
– Kuddar och textilier säljer alltid bra. Antagligen beror det på att byte av textilier är ett billigt och enkelt sätt att förnya sitt hem på och därför kan man tillåta sig att vara lite mer trendkänslig vad gäller såna produkter, säger Sarah.
Om finanskrisen säger hon att man känt av den förvånansvärt lite på Åhléns.
- Det är alltid tufft i januari och februari. Men det verkar som om människor gärna lägger pengar på sig själva och på sin omgivning, säger hon.
På Majas som är nästa besöksmål lyser ljusen i fönstren och marschallerna brinner ute i den snöfyllda trädgården. Inne i stugan är det varmt och mysigt och man blir sugen på att dricka en kopp te och äta en bit kladdkaka medan man tittar på alla vackra saker. Majas som är en inredningsbutik och café i ett har främst satsat på den lantliga/shabby chic-stilen. Här går alla detaljer i vitt och silver men man finner även ”rostiga inredningsdetaljer som för tankarna till lantlig fransk inredning” som http://www.hus.se beskriver stilen.
- Just nu är det folkloristiska mönster och svensk design som är på modet. Man ser mycket naturmaterial och ”handens verk” uppskattas mycket mer än tidigare, säger Helena Pettersson, en av Majas två ägare.
- Sedan känns det som om gränsen mellan inomhus och utomhus har börjat suddas ut. Idag tar man in trädgårdsstolarna och fina bänkar för att få in utemiljön, fortsätter hon.
Enligt Helena är det Sturehofskrukorna, de vita handdrejade ytterfodren, som säljer allra bäst.
- Jag tror att man vill ha vacker design – man tycker om det handgjorda och det svensktillverkade. Man tänker nog på att tänka mer svensk just nu, säger hon. Och krisen har hon i dagsläget svårt att uttala sig om. Hon säger:
- Vi har ju inte så mycket att jämföra med eftersom vi inte har haft öppet så länge. Men jag tror att man vill unna sig det lilla extra så länge det är till rimliga priser. Jag tror att människor har ett ytterligare behov av att omge sig av vackra saker när det väl är kris.
Och om framtidens trender inom inredningsstilen lantlig/shabby chic säger hon:
- Jag tror att vi kommer att få se mer av att man försöker förmedla en helhetskänsla med kombinerade livsstilsbutiker och caféer där kunden inte behöver känna att han/ hon måste köpa något. Jag tror att det är vad människor behöver – inspiration. I övrigt är det mycket svårt att säga ännu. Jag tror inte att inredningstrenderna presenteras lika tidigt som klädtrenderna gör.
Dagens sista besök får Handelskompaniet på Södra Kungsgatan ta emot. Väl inne i butiken befinner man sig i en värld av gamla saker från 1800-tal till nutid.
- Det är möbler ifrån slutet av 1700-talet och möbler och annan inredning från 50-60-talet som gäller idag säger Bosse Scherdin, Handelskompaniets ägare.
- Mest efterfrågat just nu är udda saker från vissa designers såsom Stig Lindberg och Wilhelm Kåge. När det gäller möbler är det dansk design från samma tid som gäller. Helst teakmöbler vill man ha. Sedan har även stringhyllor och bufféer blivit modernt igen, lägger han till.
När det gäller framtiden tror Bosse att den rådande designtrenden kommer att hålla i sig ett par år till. Och till dem som är ute efter att investera i design för framtiden säger han:
- Om jag skulle börja att samla på något så skulle det vara okända 70-tals designers som varit verksamma på Rörstrand och Gustavsberg. Sedan är glasserviser mycket prisvärda att köpa idag och därför bör även dessa gå upp i pris i framtiden.

Faktaruta 1!!!!!!!

Trender 2009 enligt Elle Interiör nr 10/2008:

1. Tryggt och gammaldags cosy som på en engelsk klubb eller herrgård.
2. Afrikana i modern tappning.
3. Naturnära och blont.
4. Det hippa 70-talet går igen ännu en gång.

Trender 2009 enligt Sköna Hem nr 1/2009:

1. Råblont – avskalat, råa material, närproducerat.
2. Slingrig växtkraft – organiskt, ornamentik, hängande och uppåtsträvande, många blå nyanser.
3. Mjuk kubism – textil lyx, sammet, linne, sisal, låga breda möbler, mättad, svärtad färgskala.
4. Textil texture – intressanta strukturer, handgjord finish, matt och blankt i kombination.
5. Fabriksformer – industriellt, geometriska former, klara grundfärger.
6. Förnuft och känslighet – lugn och harmoni, se-men-inte-röra-känsla, bräckligt och skört.