Från Hotellbaren till dansgolvet
20/3, 2008 kl. 23:59Den elektroniska musiken har gått och blivit en megatrend i Gästrikland under de senaste året.
Det ordnas klubbar både här och där samtidigt som ordet lounge dyker upp allt oftare. Vår musikredaktör, Christian Stjernström, har här försökt reda ut begreppet lounge och hur det hela började i Gävle för mer än 15 år sedan. Läs hans berättelse om mystiska ravefester i gamla magasin och om hur tre av dagens djs upplever den blommande lounge trenden i Gävle och Sandvikens nattliv.
Loungemusiken föddes i hotellbaren. Där trötta resenärer tog sin sista drink innan läggdags och där musiken inte behövde stå i centrum. Det är en lättlyssnad elektronisk version av det ljumma pianospelandet eller ett alternativ till hotellets cd växlare. Och nu har denna musikstil tagit klivet in Gävles lokala nattliv.
Är det bara en nyförälskelse som snabbt tappar sin lust att vara någonting nytt och spännande eller är det framtiden på Gävles krogar? Är det bara en nyförälskelse som snabbt tappar sin lust att vara någonting nytt och spännande eller är det framtiden på Gävles krogar? Vi reder ut begreppet Lounge och tar en titt på vad som spelas på några av favorithaken i Gävle och Sandviken. Men först, låt oss backa bandet. Vi tar en titt på dåtidens Lounge och hur allting egentligen började i Gävle för över ett decennium sedan.
1996. I ett skumt och ned släckt gammalt magasinshus, på vägen ut till Alderholmen blev, många unga gävlebor förälskade i Loungemusiken. När de fick ”flyern” i sin hand chockades de av den bisarra layouten och de vågade bilderna på pinuppor som poserade i vilda ställningar bland skivspelare, syntar och häftiga diskolampor. Längst ned på det skrynklade papperet stod det med hårt ingraverade och lysande bokstäver: House och Tekno på övervåningen och Lounge på nedervåningen. Under mitten av 90-talet hölls märkliga fester, tills långt in på sena natten, i dessa lokaler.
Före det turbulenta 90- talet i Stockholms klubbvärld, då ordet Rave föddes, hade redan eldsjälar som Andy Cole och David Roiseux satt Gästrikland på den svenska klubbkartan och stakat ut min och andras framtid som frenetiska skivsamlare och älskare av elektronisk musik. Idag är dåtidens tekno och house fester någonting att förundras över. Två rökfyllda våningar, i en gammal magasinsbyggnad var ett tryggt hem att återvända till gång efter gång för oss som älskade/älskar elektronisk musik.
De som valde att tillbringa kvällen och den sena natten på nedreplan fick bland andra lyssna till Sandvikentrion: Martin Venetjoki, Patrik Swärdh och Tony Senghore som spelade skivor så nålarna glödde tills långt in på småtimmarna. Det var en blandning av allt det goda från 90-talet där ibland: Portishead, LTJ Bukem, La Cienda honduras, Svek och Aphex Twin. Tonerna trängdes bland slitna soffor, rökskadade cd spelare och smaklöst Kir isom oftast dracks direkt ur flaskan. Allt det där förbjudna var det bara att suga i sig ingen spelade ”vuxen” alla bara dansade med varandra och log. För alla musikälskare var detta himmelriket: en blandning av tillbakalutad elektronika samt frånvaron av aggressiv trängsel och slagsmål, gjorde dessa kvällar magiska.
Det har gått 12 år sedan dess. Idag är läget annorlunda. De privata festerna lyser med sin frånvaro och musikstilarna lounge, house och tekno har klivit in i det kommersiella finrummet. På den ”vanliga” krogen kan till och med minimalistisk elektronika leta sig in bland dagens danshits. Men gränsen mellan vad som är kommersiellt gångbart och vad som enbart fungerar på rena klubbkvällar är idag hårfin .
Naturligtvis är det upp till lyssnaren och den som väljer att dansa till musiken som avgör vad som är vad men en sak är säker och det är att lounge musiken fortsätter att sätta sina spår i Gävleborna både på de stora nattklubbarna och i klubbvärlden.
Nu är det dock en mer en avskalad och modern inriktning på Lounge musiken än vad det var för 15 år sedan.
På Interpool i Gävle spelar Kristoffer Larsson skivor.
-När och vad spelar du?
-En kväll i veckan bjuder jag på det bästa av beachhouse och funkiga rytmer. ”Det är ingenting att dansa och stuffa till men det är heller inte meningen” säger Kristoffer. -”En mysig miljö och ett gott sällskap är det bästa receptet för en lyckad lounge kväll” enligt honom.
-Jag är innerligt trött på att många tror att den senaste Absolute Dance samlingen med David Guetta och Bob Sinclair är Lounge musik Det är många som missuppfattar det där, lounge ska pendla mellan 120 – 125 bpm och gärna innehålla mycket blås och jazziga infleunser säger Kristoffer märkbart upprörd över hela absolute dance prylen.
-Ge oss två låt tips på bra Lounge för den oinvigde.
Kristoffer behöver tänka men efter en stunds överläggande med sig själv tipsar han om att vi gärna får lyssna in Legos ”When i´m with you ”som är en sexig saxofon historia och den mer pumpande house dängan Eric Laville – ”Cuba”.
Det är fler krögare och lokala diskjockeys som följer det lyckade recept med innehåll från Lounge schangern. I Sandviken blev före detta nattklubben Underbar –Kharma Lounge, ett nytt ställe som passar de som tröttnat på hitlistan och enträgna radio Rix låtar. I och för sig fortsätter man att i källaren spela alla radio och kommersiella hits men på övervåningen säger ägaren och tillika diskjockeyn Shawn Afshari att betoningen på musiken ska vara Lounge.
-”På alla klubbar där jag blivit inspirerad av stämningen och musiken har det varit Lounge musik som spelats. Den avslappnade och glada elektroniska musiken har med säkerhet varit den främsta anledningen till att jag har kunnat gå hem med ett leende på läpparna” säger Shawn
-”Vi väljer att spela lounge på övervåningen på Kharma för att människor ska få chansen att ta sin drink med sitt sällskap i lugn och ro. Den trevliga stämningen kommer naturligt med loungemusiken, folk slappnar av på ett annat sätt säger Shawn. Kharma Lounge är med sin musik det enda i sitt slag i Sandviken. Både på gott och ont naturligtvis. ” Sandviken är ju en liten stad med få restauranger och krogar men jag gillar tanken att ett sådant här ställe ligger i en mindre stad där det inte är så vanligt med den moderna musiken” säger Shawn eftertänksamt. ”Jag hoppas att lounge musiken blir ett bredare begrepp, någonting som letar sig in i de flesta sammanhang. Där man inte behöver spela den senaste hitliste musiken om och om igen avslutar Shawn.
Mikael ”Bruno” Johansson spelar skivor på Brända Bocken och även han märker av ett ökande intresse för just lounge musiken.
-”I början av kvällen på Brända Bocken spelar jag ofta tillbakalutad elektronisk musik” säger Mikael som gärna vill bli kallad Bruno ( av någon outgrundlig anledning ) ”men senare, framåt midnatt, blir det ofta tongångar av hårdare house musik som fungerar perfekt som en förfest” säger ”Bruno”. Han nämner några favoriter i förbifarten, det är Axwell och Damian J Carter. ”Jag gillar lite snabbare housemusik, sen om man vill kalla det för lounge eller ej, det är upp till var och en, man skulle kunna kalla vår satsning på musiken som en variant på lounge” avslutar Bruno.
Tankar och åsikter om lounge sprider sig. Det är ett brett ämne att diskutera vidare. En sak är säker, det här bara början på en vår fylld av bra musik på de lokala krogarna.
Liten ordlista:
House - Musikstil som föddes i Chicago i slutet på 70 talet
Tekno - En förgrening av house musiken, ofta med hårdare beats och mer instrumentala rytmer
Docklands - En legendarisk "rave" klubb i Stockholm där till och med Gudrun Schyman sparkade sina lurviga till psykedeliska rytmer i mitten på 90-talet
Kir - Ett billigt tafatt vin som var ett stående inslag på samtliga 90-tals tekno fester ( efter flaskan var uppdrucken passade den dessutom utmärkt som ljushållare )
Flyer - Litet infoblad om kommande fester
Underground - Inte bara en fantastisk låt av Broder Daniel utan även en musikrörelse. Det kan handla om vilken musiktstil som helst. HipHop, Tekno, Rock, Elektronika, stilen kan gå under epitetet underground så länge den håller sig långt borta från mix Megapol.
Bpm - Förkortningen står för Beats per minute, alltså slag per minut, hur fort en låt går.
Text: Christian Stjernström
Foto.Peter Ericsson
Shawn: kläder från Fico
Bruno: kläder från Blå
Kristoffer:kläder från BIXX
Fakta om personerna
Namn: Shawn Afshari
Ålder: 32
Bor. Lägenhet i Sandviken tillsamnas med Johanna,31 sambo samt mamma till parets alldeles nyfödda bebis.
Sysselsättning: Delägare i restaurangerna Livingroom Bar och Grill, Kharma Lounge och nattklubben Lobby.
DJ historia: Började spela skivor som 20 åring och har sedan dess spelat på I princip alla krogar i Uppsala men även på några riktigt kända klubbar kring Stureplan.
Namn: Mikael “Bruno” Johansson
Ålder: 28
Bor: I lägehet I centrala Gävle
Civilstånd: singel
Yrke: Rallare
DJ historia: Började spela skivor som säsongsarbetande 19 åring på den Grekiska partyön KOS. Sedan har Bruno även säsongat so DJ I Tänndalen och spelat lite på Werséns i Åre.
Namn: Kristoffer Larsson
Alder: 23
Bor lägenhet på Brynäs med sambon Anna,25
Yrke: Kökschef på O´learys I Gävle
DJ historia: Började spela skivor som 15 åring på fritidsgården Helges I Andersberg.
Har sedan dess spelat på flertalet ställen bland annat: AquaBar I Sälen, Horigans I Oslo, Skippers i Strömstad och Nivå i Gävle.
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 11416
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.