I höstas drog projektet med det nya skärgårdshotellet i Ulvöhamn i gång. Enligt tidsplanen ska tillbyggnader stå klara och hotellet vara i full drift våren 2012, vilket inneburit att premiärsäsongen, i befintliga och renoverade lokaler, endast gett en försmak av vad som kommer.
Jennie Marcusson, som företräder ägarna; AB Högland Invest, kan se tillbaka på en hektisk, men lärorik tid som skapat mersmak inför fortsättningen:
– Vi gick in i det här med öppna ögon och gjorde en ganska blygsam kalkyl eftersom vi visste väldigt lite om hur vi skulle dimensionera personalen för den dagliga driften. Med tanke på den omfattande renoveringen har det varit tufft för många, men responsen från besökarna har varit oerhörd positiv och det är en signal om att vi är på rätt väg.
I slutet av nästa månad återupptas byggarbetet igen. Först på tur är utbyggnaden i form av ny entré, foajé med toaletter, reception samt konferensutrymmen. Därefter sker byggandet av ytterligare hotellrum och går allt enligt ritningarna kommer anläggningen nästa sommar kunna erbjuda 15 rum med full hotellstandard.
När allt så står klart, om cirka tre år, innehåller Ulvö Hotell närmare 40 dubbelrum.
– Det är ett spännande och relativt omfattande projekt och innan allt står klart är det i princip omöjligt att det inte uppstår struliga situationer. Men jag är jätteglad över att vi lyckats rekrytera kompetent personal som klarat av det på ett skickligt sätt, säger Jennie och fortsätter:
– Ett hotell av det här slaget går inte att jämföra med ett vanligt hotell på fastlandet. En dag med lite sämre väder kan locka 50 lunchgäster och dagen därpå, när solen skiner, vill 350 äta skärgårdsbuffé. Det är inte enkelt att hantera, men personalen har klarat av det på ett imponerande sätt.
För närvande är det AB Högland Invest som både äger och driver hotellet, men enligt Jennie Marcusson finns en tydlig strävan att ett separat bolag så småningom ska arrendera anläggningen och stå för driften.
– Det är målsättningen och tanken vi haft redan från början. Vi i Högland Invest ska äga, förvalta och utveckla fastigheten Ulvö Hotell. Sedan finns det andra aktörer som bättre lämpar sig för att driva verksamheten, fortsätter Jennie som inte vill uppfattas som någon hotelldrottning.
– Absolut inte, men så här under inledningsåret har det varit många frågor att lösa och vi har fortfarande mycket framför oss, så det är nog inte så konstigt att många förknippar mig med hotellet trots att jag försökt hålla en ganska låg profil. Men det är nog nyttigt att veta att Ulvö Hotells operativa ledning består Magnus Malmborg, Monica Lindmark och Fredrik Gidlund.
Men hon sticker inte under stolen med att hon gärna lägger sig i och tycker till och inför fortsättningen är hon övertygad om vad som måste göras för att göra anläggningen ännu attraktivare.
Barnen ska inte glömmas bort.
– Jag tycker att vi i sommar fått tydliga signaler om hur viktigt det är att vi gör hotellområdet barnvänligare eller rättare sagt; familjevänligare. Därför är det oerhört angeläget att vi för en bra dialog med kommunen om hur gästhamnen, polområdet och servicehuset ska fungera och att vi strävar efter att bygga en ny bangolfanläggning, kompletterar lekparken och kanske även anlägger en beachvolleybollplan.
Frågorna är fortfarande många och först våren 2012 är det tid för riktig invigning av ett nytt och efterlängtat skärgårdshotell. Och premiärsäsongen har definitivt inte fått Jennie Marcusson att tappa sugen.
– Tvärt om. Det är oerhört roligt och spännande. Även om vi tänkt mer med hjärtat än med hjärnan när vi gick in i det här tror jag att det så småningom kommer att visa sig att den här satsningen var smartare än vi först trodde.