– Vi tillämpar samma höga standard på alla våra produkter. Poängen från Euro NCAP visar att den geniala laddhybriden V60 uppnår samma enastående säkerhetsnivå som standardbilen, säger Jan Ivarsson, säkerhetsansvarig inom Volvo Car Group.

Den europeiska trafiksäkerhetsorganisationen Euro NCAP presenterar ett samlingsbetyg för varje testad bilmodell. Separata test genomförs i fyra underkategorier. Resultaten sammanvägs till ett totalbetyg. Detaljerad information om test och resultat finns på: http://www.euroncap.com.

Unikt säkerhetstänkande

Integrationen av batteripacken och den extra vikt som batterierna utgör krävde ett unikt säkerhetstänkande under utvecklingen av V60 Plug-in Hybrid. Den bärande strukturen har ändrats och förstärkts för att tillåta kontrollerad deformation, och därmed högre säkerhet. Batteripacken är totalförseglad och sitter under lastgolvet.

– Volvo V60 Plug-in Hybrid har genomgått ett omfattande testprogram under utvecklingsfasen, precis som alla våra nya bilmodeller, säger Jan Ivarsson. Här ingår fullskaliga krocktest med olika lastfall, till exempel frontalkollision och påkörning bakifrån och från sidorna, för att kontrollera att även batteritekniken uppfyller våra stränga säkerhetskrav. V60 Plug-in Hybrid är utrustad med Volvos alla unika aktiva säkerhetssystem, som City Safety, Collision Warning med full autobroms och Pedestrian Detection.

Slutsåld i förväg

Produktionen av nya V60 Plug-in Hybrid accelererar. Den första ”Pure Limited”-serien med 1 000 bilar såldes slut innan bilarna ens hade nått återförsäljarna. Efter denna inledande produktion av bilar för modellåret 2013 kommer tillverkningen att ökas till mellan 4 000 och 6 000 bilar för modellåret 2014 - och nästa års produktionskapacitet är snart uppbokad.

Volvo V60 Plug-in Hybrid är resultatet av ett nära samarbete mellan Volvo Car Group och elbolaget Vattenfall. De två företagen har finansierat utvecklingsprojektet tillsammans.

Tre bilar i en

Föraren i en V60 Plug-in Hybrid har tre körlägen att välja på, Pure, Hybrid och Power, och behöver aldrig kompromissa i sin körning. I läge Hybrid är bränsleförbrukningen bara 1,8 l/100 km (48 g/km CO - gäller NEDC-körcykeln.

I läge "Pure" kan bilen köras upp till 50 kilometer uteslutande på el, med noll utsläpp från avgasröret. I läge Power släpps hela den samlade effekten hos dieselmotorn och elmotorn loss. Med 215 + 70 hästkrafter under huven och ett vridmoment på 440 + 200 Nm accelererar bilen från 0 till 100 km/h på 6,1 sekunder.