Världens mest värdefulla varumärke är Apple
9/5, 2011 kl. 21:35Det globala forskningsföretaget Millward Brown placerar Apple som nummer ett på sin årliga top 100 lista över världens högst värderade varumärken. Lanseringen av surfplattan iPad, och populära iPhone har hjälpt Apple att passera rivaliserande Google. Apple har ökat värdet på sitt varumärke med hela 859% sedan undersökningen gjordes för första gången 2006.
Detta gläder naturligtvis en genuin applefantast som undertecknad. Det man kan svära en del över är väl varför man inte köpte ett antal aktier för drygt tio kronor styck när man ju liksom visste att de var bäst. Idag står aktien i 350 - dollar!
En av årets största förlorare är BP, där oljekatastrofen skickade ner företaget 30 placeringar och sänkte värdet på varumärket med 27 %. Andra som faller är Nokia, som tappat mot Apple och Google, samt Nintendo som tappat 37% av sitt varumärkes värde.
TOP 10 över mest värdefulla globala varumärken är:
1. Apple $ 153 bn
2. Google $ 111 bn
3. IBM $ 100 bn
4. McDonald’s $ 81 bn
5. Microsoft $ 78 bn
6. Coca Cola $ 73 bn
7. AT&T $ 70 bn
8. Marlboro $ 67 bn
9. China Mobile $ 57 bn
10. GE $ 50bn
Källa: http://www.millwardbrown.com
Sveriges Marknadsförbund
Fotnot: Millward Brown är ett ledande globalt forskningsföretag som specialiserat sig på reklam, marknadskommunikation, media och varumärken samt aktieanalys.
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 1454
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.