Vändningen kommer men inte riktigt än
18/6, 2013 kl. 11:02Den svaga internationella efterfrågan fortsätter att sätta företagen på sparlåga. Hushållens konsumtion är därför det enda ben som svensk ekonomi balanserar på för tillfället. Under sommaren bottnar tillväxten och en svag uppgång sker i näringslivet till hösten när världsekonomin stabiliseras. BNP-tillväxten blir 0,9 procent 2013. Det framgår av Svenskt Näringslivs konjunkturrapport för andra kvartalet, som har titeln ”Återvändarna”.
I Svenskt Näringslivs företagarpanel för andra kvartalet uppgav närmare sju procent av de företag som har verksamhet utomlands att de flyttat hem vissa delar till Sverige under 2012. De främsta skälen var att sänka kostnader och upprätthålla en högre kvalitetsnivå. Fortfarande var flytten från Sverige mer omfattande än återflytten, men skillnaden var ganska liten. Det kommande året förväntas emellertid en halvering av antalet företag som flyttar verksamhet tillbaka till Sverige.
- I USA har jobb och tillväxt gynnats under senare år av en återflytt av amerikanska verksamheter från andra länder. I Sverige har vi inte kommit lika långt, men det finns en stor potential. Erfarenheter från andra länder visar att om den potentialen ska förverkligas krävs betydande förbättringar i företagsklimatet, säger Björn Lindgren.
Företagarpanelen för andra kvartalet i Gävleborg visar ett svagt ökat nettotal avseende produktions- och försäljningsvolym, investeringar och antalet anställda. Inför det kommande halvårets produktions- och försäljningsvolym visar företagen i länet en större pessimism än Sverige i stort. När det gäller investeringar och antalet anställda det kommande halvåret siar företagen i länet om en svag positiv förväntan men fortsatt under riksgenomsnittet.
- Ekonomin är i ett känsligt läge där det är extra viktigt att politiken ger företagen bästa förutsättningar att våga satsa och investera när efterfrågan tar fart. Det måste bli enklare att driva företag, enklare att anställa, enklare att ta ett jobb och framför allt enklare för företagen att anpassa sig till konjunkturnedgångar, säger Lotta Petterson, regionchef Svenskt Näringsliv.
För mer information: http://www.svensktnaringsliv.se/gavle
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 2502
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.