Ingen är perfekt. Ändå är det så skönt att ha åsikter om andra. Tänk om du kunde lära den andra något istället för att skälla eller bli sur. En insikt och konstruktiv kritik som den andre kan växa av.
Vi svenskar är dåliga på återkoppling, eller feedback som det också heter. Det blir lätt att vi knyter näven i fickan eller lämnar en ful kommentar. Riktigt dåligt blir det om kritiken aldrig når personen det berör, utan hamnar som diskussionsämne i andra grupper och där blir utmålad. Det blir bara en negativ spiral där alla mår dåligt. Feedback är ett mycket bra verktyg att, på ett snyggt sätt, ge kritik och samtidigt ge personen kunskap hur andra känner sig och lära något av det.
Hur funkar feedback?
Syftet är att kunna ge konstruktiv kritik utan att kränka eller såra den andre. Tvärtom ska det ge insikt om hur människor runt omkring påverkas av hans/hennes beteende. Rätt utformad har ni bägge stoltheten kvar och du har lämnat värdefull information.
Hur går feedback till?
Det finns några viktiga ingredienser till en lyckad feedback.
1.Utgå från dig själv. Ex: Jag kände, jag upplevde, när du beskriver händelsen. Då undviker du att skuldbelägga.
2. Skapa en förutsättning.
3.Lämna som en observation.
4.Var specifik. Då får personen bättre förutsättningar att förstå.
5.Lämna en öppning. En bra feedback innehåller ett erbjudande om hjälp och ett förslag på lösning.
6.Undvik ord som tar bort. Ex. Jag uppskattar din lojalitet, men det du gjorde igår.... Ordet ”men” tar bort det positiva i uttalandet och personen kommer bara ihåg det negativa.
Feedback är en viktig del i ledarskapet. Du tränar dig i konflikthantering och sätter fokus på lösning och proaktivt arbete. http://www.larsnyqvistlundin.se finns fler verktyg att bygga ditt ledarskap.