Hur startar framgångsrika företag? Finns det någon ”trollformel” för att bli framgångsrik? En panel med fyra företagare från länet gav tillsammans med moderatorn Lars Beckman en vision av hur det kan gå till.
Roger Nilsson, Annonskraft i Ljusdal, säljer annonser för olika tidningar och magasin. Företaget startade för 9 år sedan och har idag 15 anställda varav 13 är säljare. Bland kunderna finns de stora tidningsförlagen i Stockholm, Göteborg och Malmö. Annonskraft ger också ut en gratistidning, Ljusdals Tidning. Roger har sin bakgrund på ByggFakta, som etablerade sig i Ljusdal 1971. Fördelen med Ljusdal är att det finns hög kompetens och trovärdighet genom den etableringen. Ljusdal erbjuder dessutom en bra miljö!
Mikael Månsson, iTell i Hofors, har som affärsidé att svara på inkommande telefonsamtal! Det hela började 2002 när en sur telefonist på ett stort företag svarade i telefon. Mikael och hans kollega Roger Gudmundsäter kom sedan i kontakt med Hofors kommun och fick ett trevligt bemötande vilket ledde till etableringen där 2002. Idag har man 55 anställda i Hofors och 18 på kontoret i Kista.
Helena Torstensson, ProcessProdukter i Söderhamn, har en mekanisk verkstad som skär, bockar och svetsar plåtdetaljer, från komponenter till färdiga produkter. Helena och Kurt köpte företaget 2005.
– Att förvärva ett företag är ett bra sätt att starta eget, tycker Helena.
Företaget har bra kunder i regionen men söker sig också nya marknader och förra året fick man den första exportordern. Bra personal, duktiga leverantörer och ändamålsenliga lokaler ser Helena som grunden i företaget.
Magnus Dandanell, Mackmyra Svensk Whisky i Gävle, startade företaget tillsammans med ett gäng kompisar på KTH efter en skidvecka i fjällen. I år firar företaget 10-årsjubileum och man satsar på upplevelser i kombination med en traditionell produkt, just nu den enda svensktillverkade whiskyn. Företaget har också lager i Bodås gamla gruva och i Häckeberga slottslager. Häckeberga är känt från stjärnorna på slottet. När första utgåvan kom ut 2005 var det långa köer utanför Systembolaget , bl a i Valbo. Just nu planerar man för sin första 10-årsprodukt. Företaget planerar också för framtiden och det kan bli flera spännande satsningar, kanske en whiskybar i New York?
Moderator Beckman frågade panelen hur de känner av lågkonjunkturen.
Roger Nilsson: det är tufft för bland annat kapitalvarubranschen men man får inte glömma marknadsföringen. Det gäller att våga satsa i lågkonjunktur så blir man en vinnare! Annonskraft har nyligen anställt ytterligare två säljare!
Mikael Månsson: det har trots allt varit svårt att rekrytera ibland, länsgränsen mot Dalarna är som en Berlinmur eftersom Falubor inte tycks vilja pendla till Hofors. Företaget satsar på att utveckla nya produkter, idag svarar man inte bara i telefon utan fungerar också som operatör. Men det är fortfarande svårt att rekrytera bra säljare!
Helena Torstensson: vi märkte av lågkonjunkturen på en gång, plötsligt fick vi inte in en enda order på en vecka och efter ytterligare 2-3 veckor tvingades vi varsla personal. Företaget tappade dessutom största kunden 2008, men man satsar vidare bland annat genom att köpa ett företag i samma bransch. 2009 kommer att bli ett ”skitår” men det gäller att vässa möjligheterna och hitta nya kunder. Helena uppmanar bankerna att låna ut mer pengar!
Magnus Dandanell: det går bra för företaget och man märker inte av lågkonjunkturen. De fortsätter att vara kreativa när det gäller upplevelser. Systembolaget fungerar bra för Mackmyra Svenska Whisky.
– Vi når 400 försäljningsställen på en enda order, berättar Magnus.
Magnus efterlyser också en lagändring så att de skulle kunna ha viss ”gårdsförsäljning”, särskilt till utländska besökare som tycker det är konstigt att de tvingas vänta i flera dagar om de vill köpa sorter som inte finns på Systembolaget.
Vilka önskemål har ni på politikerna?
Helena Torstensson: vi har bra stöd från Söderhamns kommuns politiker och vi har bra mötesplatser. Nyföretagandet är bra men det behövs fler köpare av befintliga företag.
Mikael Månsson: vi behöver bättre bussförbindelser och mer anpassad utbildning både för vår rekrytering och för blivande företagare. Det behövs också bättre samverkan mellan kommunerna.
Roger Nilsson: bättre utbildning så att vi kan rekrytera fler säljare. Det behövs också bättre marknadsföring av turismen, framför allt bättre samordning av resurserna.
Magnus Dandanell: efterlyser mer framtidsvisioner från politikerna.