Tips från säljcoachen
25/3, 2009 kl. 23:59Allt är meningslöst.
Vad är det för en galen inledning? Låt mig få återkomma till det längre ner i min krönika.
Jo, jag påstår att det är när människor mår bra som företag går bra. Visst finns det undantag. Åt bägge håll, dessutom. Men i huvudsak stämmer det. Dessutom kan vi på olika sätt definiera både välmående och sjuka företag och organisationer. Hur bra mår ekonomin, personalpolitiken, ledarskapet, kommunikationen inom organisationen såväl som dialogen med omvärlden? Hur hög är energinivån, motivationen, engagemanget och glädjen hos medarbetarna? Hur stor betydelse har detta på sista raden?
Jag är ingen säljare.
Det har jag hört hur många gånger som helst. Ändå påstår jag att vi alla säljer. Oavsett hur vi definierar ordet försäljning håller Du säkert med mig om att vi alla kommunicerar, påverkar och övertygar både i arbetslivet och privat? Oftast för att vi vill väl och har ett gott syfte. Vi vill vara hjälpsamma och lösa problem. Har Du barn är det extra tydligt. Varje dag säljer vi idéer och träffar överenskommelser som, även om de inte innehåller pengar, har olika värden kopplade till sig. Oavsett om Du ser Dig som säljare eller inte är jag övertygad om att Du har mycket att vinna på att utveckla Din förmåga att kommunicera? Min definition av försäljning: Att få någon som har behov eller nytta av det Du erbjuder att vilja köpa det och sedan göra det. Utifrån den definitionen - hur ofta säljer Du?
Är allt verkligen meningslöst?
Vad jag menar är att händelser i sig inte har någon inbyggd mening. Det är vi som betraktare som ger händelsen dess mening. Ta till exempel den 11 september 2001. I vår del av världen tyckte vi att det var fruktansvärt, tragiskt, hemskt och sorgligt. I andra delar av världen var det fest, glädje och jubel. Samma händelse – olika tolkningar av dess mening. Så vilken är meningen med livet? Eller meningen med affärslivet? Målen kanske är tydliga men har vi koll på varför vi valt just dessa mål? Jag påstår att de här frågorna påverkar både vårt välmående och våra resultat i allra högsta grad. Detta kommer Du att få läsa mer om i mina kommande krönikor.
Tips från säljcoachen.
Ett citat från industrimannen och pionjären Henry Ford: ”Oavsett om Du tror att Du kan eller om Du tror att Du inte kan så har Du rätt”. Vad tror Du om Din förmåga och Dina resultat?
Fråga säljcoachen.
Skriv gärna till mig när Du vill ha svar på frågor inom försäljning, kommunikation, service, att sätta och nå mål, ledarskap eller liknande områden.
Jag är också tacksam för kommentarer, synpunkter och önskemål kring innehållet i den här spalten.
För Din framgång
Johan Dahl
Säljutveckling i världsklass.
Coach, föreläsare och konsult inom försäljning, kommunikation, service och ledarskap.
johan@jdu.se
http://www.jdu.se
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 3537
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.