Undersökningen syftar till att ta reda på konsumenternas attityder och åsikter till vardagsnära produkter. Vilka varumärken litar man på och inte?

I årets undersökning deltog totalt sett 32 163 av Reader’s Digests läsare, varav 1 364 i Sverige. Företagen delades upp i 28 kategorier, där Swedbank hamnade på en överlägsen förstaplats i kategorin ”Mest betrodda bankerna/hypotekskassorna”.

1.Swedbank, 36 procent
2.Nordea, 23 procent
3.Handelsbanken, 17 procent
4.SEB, 6 procent
5.Länsförsäkringar, 6 procent
6.Sparbankerna, 3 procent
7.ICA Bank, 2 procent

Att Swedbank utsetts till Sveriges mest betrodda bank är en positiv signal.

- Det är ingen hemlighet att Swedbank haft det tufft under finanskrisen och nu arbetar för att återvinna kundernas förtroende. Även om våra egna undersökningar visar att det fortfarande finns mycket kvar att göra, så är det mycket glädjande att komma i topp i en av världens största konsumentundersökningar, säger Östen Petterson i Swedbank.

Efter utnämningen så har Swedbank nu rätt att använda logotypen ”Mest betrodda varumärke” i sitt kampanjmaterial under år 2010.