Subaru vinnare på tillfrisknande marknad
4/11, 2010 kl. 15:29Estland håller sakta och säkert på att återhämta sig efter lågkonjunkturen. Nu börjar även bilförsäljningen ta fart igen och det är Subaru som klättrar allra snabbast. Med en ökning på hela 447 procent i oktober och ett nytt "all time high" är Subaru nu tredje största märke i Estland och noterar en marknadsandel på hela 7,12 procent.
Totalmarknaden har däremot haft en trögare återhämtning. Den goda försäljningen i oktober innebar dock att det nu totalt har sålts lika många nya bilar i Estland som det gjorde under de första tio månaderna 2009.
– I besvärliga tider försöker konsumenterna göra smarta val, säger Ringo Rahumeel, försäljningsansvarig för de
baltiska ländernahos Subaru Nordic AB. Subaru är en bil som fungerar bra även på de sämre vägarna i landet. Att
vi nu infört fri service även i Baltikum bidrar säkert också till framgångarna.
Om bilförsäljningen är en bra barometer på ekonomisk tillväxt och framtidstro, verkar hela Baltikum vara på väg att återhämta sig. I Lettland, där krisen var som djupast, noterar Subaru en försäljningsökning med 4 procent och i Litauen är ökningen hela 86 procent jämfört med 2009.
För Subaru Nordic står det redan klart att 2010 kommer att bli företagets bästa år någonsin. Totalt för de sex marknaderna(Sverige, Finland, Danmark, Estland, Lettland och Litauen)har försäljningen ökat med hela 59 procent jämfört med 2009.
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 1676
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.