Tredje generationen bensin-Boxermotorer är 4-cylindriga med 2,0 respektive 2,5 liters cylindervolym. Motorn är mer långslagig än nuvarande generation, vilket ger en mer effektiv förbränning samtidigt som vridmomentet i låg- och mellanregistret kan förbättras med bättre körbarhet som följd utan att bränsleförbrukningen ökar.
Nya Boxermotorn får även aktiv ventiltidsjustering på både insugs- och avgasventilerna samt kylare till EGR-systemet, vilket medger lägre emissioner i kombination med högre effektuttag. Rörliga delar - som kolvar och vevstakar – är tillverkade i lättviktsmaterial. Tillsammans med den nya, kompakta och högeffektiva oljepumpen har friktionsförlusterna minskat med cirka 30 procent!
Lägre ägarkostnader
Den nya bensin-Boxermotorn är – precis som Boxerdieseln – kedjedriven, vilket tillsammans med den lägre bränsleförbrukningen minskar drifts- och servicekostnaderna.
Den låga tyngdpunkten, de minimala vibrationerna och den höga krocksäkerheten är fördelar som följer av Boxermotorns konstruktion. Och de egenskaperna är naturligtvis desamma.
Jämfört med nuvarande generation Boxermotorer kommer tredje generationen att erbjuda ett högre vridmoment och minst10 procent lägre bränsleförbrukning vid samma effektuttag.
Fuji Heavy Industries har nyligen invigt en toppmodern motorfabrik i Gunma, som ska producera den nya generationen Boxermotorer. De nya bensinmotorerna kommer att successivt lanseras i modellprogrammet med början i Subaru Forester under 2011.
- Subarus Boxermotorer ju kända för kända för både driftsäkerhet och styrka, säger Christer Dahlbom på Subarus återförsäljare Bilvaruhuset Dahlboms Bil. Och den nya generationen Boxermotorer kommer att bli outstanding!