Torild Eide Åberg och Camilla Åberg kommer från början från Stockholm respektive Östersund, men efter avslutad socionomexamen under 1980-talet flyttade de så småningom till Ockelbo. Som så många andra socionomer arbetade de inom Socialtjänsten i kommunal regi men har också jobbat som anställda hos en privat socionomkonsult i Bollnäs samt som föreståndare och biträdande föreståndare vid HVB-hemmet Humlan i Ockelbo. Sommaren 2007 föddes dock idén att bli egna företagare som socionomkonsulter.

- När vi började prata om att starta eget tog vi direkt kontakt med Etablera i Ockelbo med Agneta Wenell och Rolf Landström i spetsen. Vi har lång erfarenhet av det som vi arbetar med men själva företagandet är helt nytt för oss. Därför kände vi att vi behövde bolla vår företagsidé redan från start och sedan vidare genom hela planeringsfasen. Vi har berättat och ställt frågor t ex den här idén har vi, vad gör vi och hur gör vi det? De i sin tur har svarat och kommit med motfrågor som fått oss att tänka till och i förlängningen gjort oss mer och mer säkra. Efter grova kalkyler och beräkningar som var positiva gick vi vidare till att göra affärsplan och marknadsundersökning. När själva företagandet är en helt ny värld är det väldigt bra att det finns resurser att ta hjälp av.

I Etableras regi har Torild Eide Åberg och Camilla Åberg fått möjlighet till flera utbildningar för att lära sig mer inför starten av företaget. Starta eget-kursen om tio träffar omfattade bland annat utbildning i marknadsföring, marknadsundersökning, bokföring, försäkring och avtal. Därutöver har de också läst bland annat en kurs om konsten att ta betalt, nog så klurigt för en nykläckt entreprenör.

- Vi uppskattar verkligen den palett av kurser som funnits att välja på och att man får ta del av många olika områden. Starta eget-kursen har varit riktigt bra att gå dels för själva utbildningens skull men också för det nätverk av andra nya – och gamla – företagare som man lär känna och får möjlighet till dialog med. På en sådan kurs har alla redan sin affärsidé klar och det finns ingen anledning till hemlighetsmakeri eller dylikt. Tvärtom har vi hjälpt varandra med tips och råd, sådant som man tagit reda på för egen del som andra också har nytta av. På så sätt har vi exempelvis kommit i kontakt med det företag som kommer att hjälpa oss med hemsidan och logotype.

- En stötesten som vi hade var i vilken bolagsform vårt företag skulle vara, handelsbolag eller aktiebolag. Från Rolf Landström fick vi klara besked, självklart skulle vi starta aktiebolag. Det är bra med tydliga råd och åsikter, det behöver vi även om det alltid är vi själva som fattar de slutgiltiga besluten. Vi fick också tips om att ansöka om så kallat microstöd från Länsstyrelsen som är en starthjälp till investeringar i maskiner och inventarier.

Torild Eide Åbergs och Camilla Åbergs företag CT-socionomresurs AB arbetar främst mot socialtjänsten i olika kommuner. Vid exempelvis arbetstoppar och vakanser går man in som resurs och genomför olika slags utredningar. Det kan vara barnavårds- eller vårdnadsutredningar, adoptions- eller familjehemsutredningar.

- Tack vare att vi också har BBIC-kompetens, det vill säga Barnets Behov i Centrum, kan vi gå in och ta uppdrag även i de kommuner som arbetar utifrån den standarden. Arbetsbelastningen för socialsekreterarna är väldigt hög och det är lätt att gå in i väggen. Under vårt arbetsliv som anställd har vi sett fördelarna med att en extern socionomkonsult kommer in och jobbar igenom vissa utredningar och det är till stor hjälp. Därför vet vi att behovet av våra tjänster är stort.

Text och foto: Kristina Hellerstedt Sundin