Bomässan arrangeras av Compassfairs och dess VD Dennis Roskvist så frågan går till Dennis. Vilka nyheter blir det på Bomässan 2012?
- Mattorget, som vi testade på mässan i våras, var verkligen uppskattat av många så det satsar vi på även 2012. Vi samarbetar med Peter Algren från Valbo Street Food Club i Valbo,han blir "spindeln i nätet". Vi hoppas kunna presentera upp till 30 utställare som visar kvalitetsprodukter iinom närodlat samt ekologisk mat och dryck. Om någon har förslag på ett bra företag som passar in så hoppas jag att vi får tips om det.
Simon och Tomas bjöd verkligen på sig själva, både med tips och roliga idéer. Får vi träffa dem igen?
- De var mycket populäre men har varit med oss i Gävle i två år, så vi tycker det är dags att bjuda in andra experter. Det är för tidigt att gå ut med vem det blir, men jag kan avslöja att vi inför Bo-mässan 2012 hälsar en av Sveriges främsta hemma-fixare välkommen på scenen. Och inte nog med det har vi också avtalat med Göran Strandberg, som är en jätterolig trollkarl som kommer att underhålla barn och vuxna med trix och troll.
Det är tydligen många företag som bokat utrymme för en utställning. Är det någon bransch som saknas men som du tycker borde vara med?
- Intresset för att delta på mässan är stort och vi har aldrig tidigare haft så många anmälda i så tidigt skede. Mässan kommer därför med säkerhet att bli större 2012. Intresset för bad/VVS, kakel & klinkar, interiördesign som målning och tapet mm ökar och drar till sig stort intresse. Så det är branscher vi gärna ville se mera av på mässan liksom verktyg och byggvaror. Det är ju en mässa för hela familjen!
Vad bör utställarna tänka på, några tips?
- Lägg lite extra arbete på din monter och tänk till vad det är du vill ha ut med ditt deltagande! Önskar du att sälja direkt på mässan måste du ha med tillräckligt med varor så att inte montern står tom efter första dagen. Vill man förstärka relationerna till nya och gamla kunder skall man kanske göra montern mera hemtrevlig och skapa den miljö som speglar företagets profil. Lägg också lite tid på förarbetet med att dela ut gratisbiljetter till dina kunder och andra personer du gärna vill se i din monter. Det kan vara en god idé att annonsera före mässan så att dina kunder vet att du finns på plats.
Vilka typer av seminarier kommer ni att ha?
- Vi försöker sätta ihop ett program där våra besökare kan få intressant information om det som är i tiden inom bygg, boende, trädgård och interiör. Men vi jobbar i år även för att där också skall vara lite mer underhållning, som inte nödvändigtvis har att göra med boendet. Vi vill att våra besökare skall ha en bra upplevelse med sig hem och då är det inte helt fel om man har haft roligt!
Om någon är intresserad av att hålla ett seminarium om något som hör till hus och lägenhet, vad gör de då?
- Då får man kontakta oss och om man är utställare - och vi känner att temat är aktuellt - får man utan kostnad en tid på scenen.
Något mer?
- Ja, vi har många marknadsledare med som utställare på mässan, men vi kan även tänka oss att komma i kontakt med flera mindre och kanske nystartade nisch-butiker som kan vara med och sätta pricken över i-et på mässan. Den typ företag som kunderna kanske inte vet att de finns. Typ små interiörbutiker, hantverkare och kanske nätbutiker som har produkter eller service som passar in på en bomässa. Vi är intresserad av denna typen företag från hela Gävleborgs Län.