- Inför Skottes Musikteaters flytt till Gasklockorna sökte jag material för en föreställning som skulle vara både välbekant, spännande och innehållsrik, berättar Rolf Berlin. Det ledde fram till historien om Dracula, en perfekt pjäs att spela just i den här miljön. Manuset är min version av den klassiska boken av Bram Stoker från 1897. Det handlar om greve Dracula som flyttar från sitt slott i Rumänien till London och där suger blod från kvinnor. I pjäsen är könsrollerna väldigt strikta men genom Draculas blodsugning är det som att kvinnorna vaknar upp och på så sätt kommer det ändå något gott ur det onda, vampyren blir en befriare. Föreställningen blir en riktig skräckteater och är därför tillåten från 15 år. Den är spännande, erotiskt laddad och fylld med musik och fart. I Sverige har vi inte någon tradition av skräckteater men vi ville ta helt nya grepp och Skottes Dracula blir riktigt kuslig.

I jämförelse med tidigare uppsättningar har Dracula en stor ensemble med sex skådespelare; Marie Skönblom och Kalle Zerpe är två av Skottes egna plus fyra gästande. Joakim Lindblad guldbaggenominerades för sin roll i Masjävlar, Magnus Lindberg har varit med i flera av Folkteaterns uppsättningar, Victor Lopez medverkade tidigare i Skottes Häxpojken och Ulrika Davidsson som i vanliga fall är teaterpedagog vid Vasaskolan. För scenografi står Camilla Forslund och Agneta Svens är producent.

Skottes kom till Gävle 1976, då som Skottes Musikorkester. Än idag är just musiken ett av Skottes främsta signum och även Dracula innehåller nyskriven, egenkomponerad musik av Per Nilsson som framförs live från scenen under varje föreställning. Men även om man fortsätter skottarnas tradition också i pjäsen Dracula är själva musikteatern i en period då mycket förändras, inte minst i och med flytten till det nya kulturområdet vid Gasklockorna i Gävle.

- Förfrågan om att flytta Skottes Musikteater från Spegeln till Gasklocksområdet kom från Kultur & Fritidsförvaltningen sommaren 2006, säger Agneta Svens. Vi tyckte ju att vi hade det bra i centrum men efter att tanken fått mogna lite och framför allt efter att vi varit hit och tittat så kändes det väldigt lockande. Och idag när vi väl flyttat hit känns det helt fantastiskt med så många nya möjligheter som öppnas. Vi smider som bäst på visioner och framtidsplaner. Bara om man ser till lokalerna får man idéer och inspiration till olika föreställningar. Vi har tillgång till hela området och kommer att kunna spela i både Stora och Lilla Gasklockan men också i exempelvis mätarhuset eller utomhus. Vi kan sätta upp teaterföreställningar som tar stor publik, eller skapa den intima skottekänslan i mindre lokaler inte minst för barnteatrar. Även Folkteatern har tillgång till området här vid Gasklockorna, liksom Estraden som också förestår lokalerna. Att vi finns här tillsammans öppnar också för nya möjligheter till samarbeten som man inte tänkt på tidigare. Tillsammans hoppas vi skapa ett kulturcentrum i Gävle.

Samtidigt som Dracula nu sätts upp turnerar Skottes Musikteater med Läggdax, en dansföreställning för små barn, och till våren sätter man i Stora Gasklockan upp Alice i Spegellandet, en föreställning för barn från åtta år. Tillsammans med Kulturskolan och kompositören Anders Skogh har Skottes Musikteater under ett års tid också projektet Framtidstro. En tävling har gått ut i Gävles skolor där 250 elever från skolår fem till nio skrivit dikter på just temat framtidstro. 35 dikter går till final, tonsätts av Anders Skogh och framförs i en föreställning i Stora Gasklockan av Kulturskolans barn och ungdomar tillsammans med skådespelare från Skottes Musikteater.

- Ett av Skottes kännetecken är just att kunna växla mellan föreställningar för barn och vuxna, säger Agneta Svens. Så i vår blir det mycket barn, men nu är det skräckteater för vuxna som är aktuell och då går ingen går säker.

Text: Kristina Hellerstedt Sundin, foto: Therese Lindqvist och Kristina Hellerstedt Sundin.