Ordet företag eller företagande betyder att ta sig för. Det vill säga att göra saker. Att initiera och genomföra projekt. Barn är speciellt företagssamma.
När slutet för industriåldern går mot sitt slut är det hög tid att tänka på den åldern vi redan är inne i.
Informationsåldern. Vi översvämmas dagligen av information. Det gör att vi passiviseras och får svårt att agera proaktivt. Även barn vaggas in i detta flöde. TV:n och datorn, mobiltelefon och spelkonsoller påverkar initiativförmågan.
Här är några bra knep att få fart på barnets kreativitet:

1.Involvera barnet i de dagliga göromålen. Låt det delta i matlagning och städning.
Se till att fira när ni är klara för att manifestera det roliga.
2.Byt ut högläsning mot sagoberättande. Låt barnet hitta på berättelser. Ge barnet fyra ord att skapa en historia.
3.Sitt med barnet när det leker för att visa delaktighet och lära ut samspel.
4.Begränsa TV och annan ”passiv” inlärning.
5.Fånga upp barnets funderingar och ställ frågor tillbaka. ”Hur tänker du då?” och ” Hur ska du göra då?”. Bekräfta också barnets känslor.

Barndomen är också en inlärningsprocess för det vuxna livet. Deras verktygslåda måste innehålla många verktyg. När de sedan blir vuxna kan de förfina dessa eller byta ut mot effektivare allt eftersom deras erfarenhet ökar.