– Under maj månad testar vi hur vi kan skapa återbesök till Gävle på våra kongressdeltagare, säger Elisabeth Hugg på Gävle Convention Bureau. Mötesdeltagare omsätter i snitt drygt 3000 kr per dygn under sin vistelse men hinner sällan upptäcka och besöka våra övriga attraktioner som Furuvik, Mackmyra, museer och annat. Nu laddar vi upp med erbjudanden och paket som snabbt och lätt laddas ner i mobilen och kan utnyttjas vid ett senare besök med familjen.

Först ut i raden av kongresser är Sveriges Facköversättare. De 300 deltagarna håller sin årliga kongress i Gävle Konserthus den 4-6 maj, veckan efter håller RFSL sin kongress på Clarion Hotel Winn och under Kristihimmelsfärdshelgen håller Lion sitt riksmöte på Läkerol Arena. Under senare delen av maj går Konsumentdagarna och Sveriges Byggnadsinspektörers kongresser i Gävle Konserthus. I början av juni hålls en stor motormässa på Läkerol Arena som ytterligare väntas attrahera 1000-tals besökare.

– Genom att lära oss att använda modern teknik och skapa anledningar för återbesök till vår region skapar vi förutsättningar för att snabbare nå vårt mål på dubblerad omsättning inom besöknäringen till 2020 och på sikt nya värdefulla arbetstillfällen, säger Elisabeth Hugg. Vår vision från strategin för besöksnäringen är ju att ”Genom ständig utveckling av upplevelser, ett stort engagemang och en vilja att tillsammans bara bli bättre, är Gävle en destination som alla pratar om!” och det här ligger helt i linje med det, menar Elisabeth Hugg.