Reformtröttheten börjar få tydliga effekter
12/3, 2013 kl. 07:00Alliansregeringen har sedan 2006 genomfört flera reformer som underlättat för företagandet. Resultaten har visat sig genom ett ökat företagande och en bättre ekonomisk utveckling än i omvärlden. Men nu tycks utvecklingen ha stannat av. När Svenskt Näringsliv nu presenterar sin företagsamhetsmätning visar det sig att andelen företagsamma svenskar inte ökar längre. Reformarbetet måste därför komma igång igen. Det går inte att leva på gamla meriter.
Samtidigt får aldrig reformarbetet stanna av. Många andra länder fortsätter att reformera. Men Svenskt Näringsliv har tyvärr kunnat konstatera att den svenska regeringen dragit ned på reformtakten. Vi börjar nu se konsekvenserna av detta. Svenskt Näringslivs nya mätning visar att andelen företagsamma svenskar låg stilla under 2012. Än mer oroande är att bland svenskar under 35 år sjunker antalet företagsamma.
Utvecklingen beror inte bara på den svaga konjunkturen. Vi har också en debatt om vinstförbud inom vård, skola och omsorg som fungerar som en mur mot nya företagssatsningar. Få är beredda att lägga ned den tid och den kraft som krävs för att bygga upp ett företag när de är medvetna om att en ny regering kan stoppa de eventuella vinstuttagen i framtiden.
Ett ytterligare problem är utlåningen till nya företag. Att banker stärker sin finansiella ställning är positivt. Men om det leder till att färre affärsidéer prövas, måste andra åtgärder vidtas.
Det måste bli lättare att bygga upp ett eget sparande som kan finansiera företagsstarter. Skatterna är fortfarande höga i ett internationellt perspektiv. Steget från en anställning till företagande måste också förenklas. Fortfarande betalar företagare höga avgifter för socialförsäkringar som inte är anpassade efter företagarnas vardag. Regeringen måste nu sätta reformarbetet högst på agendan igen.
Lotta Petterson
regionchef Svenskt Näringsliv
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 2560
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.