Ny konsolgeneration – vad nu då?
5/11, 2014 kl. 23:09När vi gick in i den förra konsolgenerationen så gjorde vi det med skärmupplösning som främsta argument. Vi hade tidigare nosat på HD i några få spel till Xbox och Playstation 2, men det var med billiga platt-tv-apparater märkta och Xbox 360 som de högupplösta spelen gick in i den nya eran. PC-spelarna skrattade såklart åt det hela, för de har ju spelat högupplöst sen slutet av 90-talet.
Vad innebär det egentligen att ett spel ser bra ut? Handlar det om flummiga saker som konstnärlighet eller handlar det om hårda värden som antal polygoner på skärmen? När fans bråkar handlar det nästan alltid om det sistnämnda, om muskler byggda av transistorer. PC-spelarna står återigen vid sidan och skrattar.
Självklart handlar det om en kombination. Ett estetiskt tilltalande spel kan lyftas av bra teknik i ryggen. Däremot vill jag påstå att ett tekniskt avancerat spel inte är snyggt om det saknar en tilltalande stil, något många grafikonanister inte håller med om.
De nya konsolerna Playstation 4 och Xbox One har ingen högre upplösning att luta sig mot. Min fru tittade lite snabbt när jag spelade Killzone: Shadow Fall, sen tittade hon bort och fortsatte med sitt. Hon förstod inte att det var en ny konsol. Det här sätter än mer press på speltillverkarna. De skulle kunna ösa massor med pengar för att närma sig grafisk verklighet, men där nånstans lurar ”uncanny valley” där spelen ser verkliga, men inte helt verkliga, ut. Frågan är om pengarna som krävs för den grafiken faktiskt återbetalar sig. Indiemarknaden växer för varje dag och hur dumt det än låter är det svårt att bräcka en driven utvecklare i sitt sovrum även om du har en hundra man stark utvecklingsavdelning med massor av erfarenhet. Eller så är det just därför det är svårt. Hundra man kostar pengar och idéer flyter långsamt när storbolagens ägare hellre satsar på säkra kort.
Så vad är då ”next gen”? Den grafiska utvecklingen är i limbo och argumentet man hör just nu är en bilduppdatering på 60 bilder per sekund. Återigen skrattar PC-spelarna med sina 4K-skärmar. Spelserier som varit giganter de senaste sju åren tappar mark när folk tröttnar. Det behövs nya grepp, men hur når man framgångar på en marknad som fullkomligt exploderat sett till kvantitet? ”Next gen” är mer än yta, det är en vision om en strömmande och sammankopplad värld där ett tekniskt vidunder kan konkurreras ut av ett genomtänkt spel gjort av två kompisar. Tekniken finns och marknaden kräver inte teknisk briljans längre. Det finns inga ursäkter för att faktiskt göra ett genomarbetat spel. Kvalitet kommer sälja spel under denna generation, inte glansig yta.
Tobias Andersson
Svampriket.se
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 3282
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.