Jag minns så väl när min fru kikar in i vårt spelrum och tar en snabb titt på Gears of War och utbrister "fan va snyggt det är!". Hon kan ingenting om spel. Hög upplösning är verkligen något alla kan relatera till. Den förra generationen hade till en början otroligt mycket gratis genom att ha högre upplösning, men såg spelen verkligen så bra ut om man tittade bortom antalet pixlar på skärmen?

Vad innebär det egentligen att ett spel ser bra ut? Handlar det om flummiga saker som konstnärlighet eller handlar det om hårda värden som antal polygoner på skärmen? När fans bråkar handlar det nästan alltid om det sistnämnda, om muskler byggda av transistorer. PC-spelarna står återigen vid sidan och skrattar.

Självklart handlar det om en kombination. Ett estetiskt tilltalande spel kan lyftas av bra teknik i ryggen. Däremot vill jag påstå att ett tekniskt avancerat spel inte är snyggt om det saknar en tilltalande stil, något många grafikonanister inte håller med om.

De nya konsolerna Playstation 4 och Xbox One har ingen högre upplösning att luta sig mot. Min fru tittade lite snabbt när jag spelade Killzone: Shadow Fall, sen tittade hon bort och fortsatte med sitt. Hon förstod inte att det var en ny konsol. Det här sätter än mer press på speltillverkarna. De skulle kunna ösa massor med pengar för att närma sig grafisk verklighet, men där nånstans lurar ”uncanny valley” där spelen ser verkliga, men inte helt verkliga, ut. Frågan är om pengarna som krävs för den grafiken faktiskt återbetalar sig. Indiemarknaden växer för varje dag och hur dumt det än låter är det svårt att bräcka en driven utvecklare i sitt sovrum även om du har en hundra man stark utvecklingsavdelning med massor av erfarenhet. Eller så är det just därför det är svårt. Hundra man kostar pengar och idéer flyter långsamt när storbolagens ägare hellre satsar på säkra kort.

Så vad är då ”next gen”? Den grafiska utvecklingen är i limbo och argumentet man hör just nu är en bilduppdatering på 60 bilder per sekund. Återigen skrattar PC-spelarna med sina 4K-skärmar. Spelserier som varit giganter de senaste sju åren tappar mark när folk tröttnar. Det behövs nya grepp, men hur når man framgångar på en marknad som fullkomligt exploderat sett till kvantitet? ”Next gen” är mer än yta, det är en vision om en strömmande och sammankopplad värld där ett tekniskt vidunder kan konkurreras ut av ett genomtänkt spel gjort av två kompisar. Tekniken finns och marknaden kräver inte teknisk briljans längre. Det finns inga ursäkter för att faktiskt göra ett genomarbetat spel. Kvalitet kommer sälja spel under denna generation, inte glansig yta.

Tobias Andersson
Svampriket.se