Nordea tar över Svensk kassaservices kontor
17/9, 2008 kl. 23:23Vid årsskiftet lägger staten ner Svensk kassaservice, men banktjänsten försvinner inte bara för att verksamheten läggs ned. Den 1 juli tog Nordea över 75 av Svensk kassaservice kontor och ombyggnaden pågår för fullt för att förvandla dem till Nordeakontor. I Gästrikland kommer Svensk kassaservices kontor på Brynäs i Konsum Seglet att bli Nordea kontor. Lokalerna ska byggas om och kontoret beräknas öppna i mitten av januari 2009.
Redan i dag är Svensk kassaservice ombud för bland annat Nordea och man kan göra insättningar och uttag på sina konton och kontantuttag. Den servicen kommer att finnas kvar även på de nya Nordea kontoren.
– De nya kontoren blir Nordeakontor fast med mer personlig service. Det kommer att fungera som ett bankkontor med två banktjänstemän och två som har ansvar för personlig service som rådgivning när det gäller att köpa fonder och liknande. Det blir en utökad service, säger Staffan Thegel.
Det var den 14 juni förra året som Riksdagen beslutade att Postens uppdrag att tillhandahålla betalningsförmedling via Svensk kassaservice ska upphöra den 1 januari 2009. Varken Svensk kassaservice eller Nordea har med andra ord varit inblandade i beslutet.
Istället är det Post- och Telestyrelsen som fått i uppdrag att ta fram ett alternativ till en rikstäckande betalningsservice. I de områden där man inte har tillgång till betaltjänster på marknadens villkor ska Post- och Telestyrelsen dessutom upphandla de tjänsterna.
Det innebär att från och med årsskiftet kommer många matbutiker att fungera som en ställföreträdande bank i alla fall när det gäller uttag av pengar från bankkonton.
– Vi har haft uttagsservice här sedan tidigare, framförallt till våra Ica-kortkunder, men nu kommer det att bli ännu större effekt eftersom vi blir som en liten halvbank, säger Staffan Ahlqvist på Ica Maxi i Sandviken.
Han tror att kunderna kommer att uppskatta den nya servicen eftersom tillängligheten blir bättre, en Ica-butik har ju betydligt längre öppettider än till exempel en bank.
– Det blir absolut positivt för både oss och kunder. Vi får in användare som kanske inte skulle gå in i butiken annars, säger han.
Även Daniel Antonsson på Konsum Nian i Gävle tror att den nya servicen får en positiv verkan för butiken.
– Vi blir ett komplement till banken och det känns positivt att kunna erbjuda kunderna den här servicen, säger han och fortsätter:
– Skillnaden kommer nog att bli ganska stor och vi hoppas förstås att den nya tjänsten ska locka fler kunder till butiken.
Camilla Lagerqvist
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 2816
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.