När spelvåldet går för långt
25/11, 2014 kl. 00:36Det har varit en hel del uppståndelse senaste tiden kring ett litet spel från en liten utvecklare. Namnet på studion är Destructive Creations och spelet heter Hatred. Har ni sett trailern förstår ni nog varför det blivit så mycket liv. Den finns att se på Youtube. Känsliga tittare varnas för starka scener.
Men vad är egentligen skillnaden mellan Hatred och spel som Grand Theft Auto? I båda iklär du dig rollen som en våldsam psykopat som har ihjäl flockvis med människor. En stor del av våldet i GTA är valfritt medan spelaren i Hatred har som enda mål att mörda så många som möjligt, men det går inte komma ifrån att mord är grundläggande även i GTA. Men det är inte våldet i sig som gör Hatred så frånstötande. Det är den kulturella kontexten.
Destructive Creations hävdar att de bara vill göra ett spel som är kul. Att de vill ta bort konstnärliga ambitioner, politisk korrekthet och ideologier och göra ren underhållning. De verkar inte förstå att de istället skapat ett av de starkast politiskt laddade spelen på många år.
Huvudpersonen i Hatred mördar inte syfteslöst, lika lite som Destructive Creations gör ett spel som bara ska underhålla. Vi har blivit allt för vana vid att se tidningsrubriker om unga, arga män som skjuter ihjäl människor de anser ha gjort dem orätt, medan de skyller på samhället. Det är i det sammanhanget Hatred måste ses.
Breivik skyllde sitt massmord på invandring och mångkultur. En ensam galning, men han existerade i en större kulturell kontext. Breiviks idéer kultiverades på högerextrema hemsidor och forum. Även om majoriteten av människorna på sajterna inte begår massmord är det utan tvekan en giftig retorik som används där. Det är problematiskt då att Destructive Creations använder uttryck som ”politisk korrekthet”, som inte sällan dyker upp i just de sammanhangen, för att vifta bort kritik mot bland annat rasism, sexism och homofobi.
Jag säger inte att alla som använder uttrycket ”politisk korrekthet” är blivande massmördare. Men faktum är att huvudpersonen i Hatred inte är en skurk. Han är en manlig maktfantasti, skapad av människor som använder samma retorik som används av rasister och antifeminister.
Jag tror inte att ett våldsamt spel gör en spelare våldsam. Det är det väldigt få som tror och de som tror på det har inga direkta belägg för det. Men det betyder inte att vi inte blir påverkade. Kultur speglar inte bara samhället, det formar samhället. Kulturen påverkar vår världsbild och kan normalisera rasism, sexism, hat och hot. Dåå måste kulturkritiken ta sitt ansvar. Jag säger inte att Hatred ska censureras. Låt Destructive Creations producera sin dynga. Men kritiken kommer inte att vara nådig.
Linus Svensson
Svampriket.se
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 3418
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.