Efter nio års forskning visar det sig att det inte nödvändigtvis är de snabbaste, djärvaste och mest kreativa cheferna som leder de mest framgångsrika företagen. Ett flertal välkända myter reds ut och motbevisas i uppföljningsboken till den tidigare utgivna Good to Great.

Enligt författarnas studie visar det sig att de bästa ledarna saknade visionär förmåga att förutspå framtiden. Istället byggde de vidare på beprövade grunder där de analyserat vad som redan fungerat och varför. De var varken mer risktagande, mer visionära eller kreativa än de andra cheferna som de jämfördes med. Det visade sig istället att de var mer disciplinerade, mer empiriskt inriktade och mer paranoida.

Många tror att framgångsrika företag utmärks av innovation. Även om företagen håller en hög grad av innovation så finns det inga fakta som stöder att de skulle vara mer innovativa än de mindre framgångsrika företagen som de jämfördes med. Författarna menar på att det är viktigare att kunna anpassa innovationen och förena kreativiteten med disciplin.

Collins och Hansens forskning visar på att snabba handlingar inte ger de positiva resultat som många kanske tror. De framgångsrika ledarna räknar ut när det lönar sig att vara snabba och när det inte finns behov av det. En snabbrörlig värld behöver nödvändigtvis inte snabba beslut och snabba åtgärder alla gånger.

Detsamma gällde myten om att radikala förändringar på utsidan kräver radikala förändringar på insidan. Det visade sig att de företag som klarade sig bäst var de som ändrade sig i mindre utsträckning när omvärldens skakades av dramatiska förändringar.

Att framgångsrika företag skulle ha mer tur än andra företag är just inget annat än en myt. Det konstaterades att företagen i forskningen som jämfördes hade ungefär lika mycket av både tur och otur. Det viktigaste, enligt Collins och Hansen, är inte om man har tur utan vad man gör med den tur eller otur man har.

För mer information:
http://www.chef.se/dynamisk/index.php/index/artikel/fem-myter-om-framgangsrika-foeretag/235779.html#lasmera