AssistansPartner har brottats med problemet en längre period. Till slut kom möjligheten som gjorde att de kunde erbjuda en lösning.
- När vi har kunder som ska åka utomlands en längre tid så måste vi som arbetsgivare ta ansvar för att inte personalen ska arbeta dygnet runt. Det brukar inte bli populärt hos kunden och det förstår vi men som sagt, vi måste ta vårt arbetsgivaransvar, säger Carina Källberg, VD på AssistansPartner.
Det blir en mycket dyr resa om kunden ska ta med sig 3-4 assistenter varje gång en resa ska genomföras. Kunden får då betala personalens resa med assistansersättningen som då snabbt tar slut. Därför har nu AssistansPartner tagit fram en lösning.
-Vi kan nu erbjuda personliga assistenter på plats. Vi har svenska assistenter, som är anställda hos oss här på företaget som åker ner på uppdrag från andra assistansföretag eller privata brukare som behöver assistans. De har också vana att arbeta som personliga assistenter. Så vi erbjuder både boende och assistans. Vi har varit i kontakt med BOI (Border Of Investment) i Thailand som tycker det här är ett bra samarbete. Det här är unikt, säger Veronica Stjärnström, ansvarig för projektet som har arbetsnamnet” Thailand för alla”.