- Man kan säga att Konstcentrums verksamhet står på tre ben, säger Kirse Junge-Stevnsborg. Den första delen är vår konsthall där vi visar olika utställningar av samtida konstnärer. Konsthallen är till för alla invånare och är gratis att besöka. Den andra delen är vår pedagogiska verksamhet som är en stor och väldigt aktiv del av det som vi sysslar med. Den tredje delen är den som handhar Gävle kommuns offentliga konst. Vår stad är rik på exempelvis skulpturer i det offentliga rummet. Carl Bergström är vår konstsekreterare och det är han som köper in konst för offentliga lokaler. Det är också han som administrerar det ateljéstöd som Kultur & Fritid ger till flera lokala konstnärer. Man kan se vår verksamhet som ett samarbete där flera olika aktörer i regionen, lokala konstnärer och konstskolan knyts ihop här i Konstcentrum.

Konstcentrums pedagogiska verksamhet är dels riktad mot allmänheten, dels riktad mot förskola och skola. Bildpedagogen och konstnären Gunilla Rådström håller varje söndag mellan 13.00 till 15.30 öppen ateljé i Konstcentrums lokaler. Den öppna ateljén är tänkt för alla åldrar och hit kommer många familjer. Med utgångspunkt i den utställning som är aktuell i konsthallen står ateljéns material och verktyg till förfogande tillsammans med Gunilla Rådströms handledning.

I samarbete med Studiefrämjandet har Konstcentrums Gunilla Rådström också en bildskola två kvällar i veckan i ateljén. Bildskolan är en frivillig kvällsverksamhet och här läggs större tonvikt vid den samtida konsten. Konstcentrum ordnar också alltid aktiviteter under skolloven och varje sommar håller man ett två veckors bildläger för barn och ungdomar mellan sju och fjorton år. I sommar kommer fokus att ligga på ”det offentliga rummet” och bland annat Boulognerskogen kommer att smyckas med textil och tyger.

Konstcentrum i Gävle har ett väl utvecklat samarbete med förskolor och skolor i Gävle kommun. Målet är att bygga upp en relation mellan Konstcentrum och eleverna genom återkommande besök för att på sätt skapa en medvetenhet kring konst och det egna jaget.

- Att få komma till Konstcentrum och se och beröras av olika konstverk kan öka nyfikenheten inför bilder och kanske den egna lusten att arbeta skapande. berättar Åsa Mårtensson. Konst kan sätta igång processer som i förlängningen gör att vi kan lära oss mer om oss själva Vi samarbetar bland annat med Stora Sätraskolans särskola, Källmurskolan och Banvakten förskola i Valbo. Det är viktigt att man fortsätter tro på och ha kontakt med sitt bildspråk, lika viktigt som det är med det skrivna språket. Alla barn målar men någonstans på väg mot vuxen ålder är det många som slutar måla. I vårt samarbete med skolan utgår vi från den aktuella utställningen i konsthallen för det skapande som vi står inför. Vi kanske bryter ner intrycken till att bara omfatta ett enda ord som vi sedan utgår från i den egna kreativa processen. Vi jobbar inte heller enbart i ateljén med att måla utan lär oss andra tekniker som exempelvis foto.

I ”En upptäcktsresa utan slut” som är en fortbildning för förskollärare arbetar man med att medvetandegöra hur barn tillgodogör sig kunskap. Som en del i det projektet håller Konstcentrum i arbetet med både personalen och barngrupperna. I konsten och skapandet blir läroprocessen tydlig. Konstcentrum har också i samarbete med Högskolan i Gävle distanskurs i konstpedagogik för pedagoger. Till hösten startar kursen för andra gången och den sätter fokus på spännande områden som hur konst och pedagogik går ihop.

I slutet av mars invigdes ett konstverk vid Hagaströms skola. Gävle kommun tillämpar sedan 1998 regelmässigt enprocentregeln, och i samband med den restaurering som gjorts av skolan sattes följaktligen en procent av budgeten av till utsmyckning. En referensgrupp bestående av elever och personal från skolan, tillsammans med Tekniska kontoret projektleddes av konstsekreterare Carl Bergström. Valet föll på en skulptur av konstnären Mette Björnberg.

- Mette Björnbergs konstverk stimulerar fantasin hos betraktaren och hon tangerar både sagovärlden och det naiva, säger Kirse Junge-Stevnsborg. Grunden för den här skulpturen kommer från hennes egen skoltid med tråkiga, asfalterade skolgårdar. Med en skulptur i form av blommor som växer upp ville hon få in naturen på skolgården och också låta sommaren blomma mitt i vintern.

Skulpturen av Mette Björnberg är mer än bara utsmyckning. Den är också tänkt som en ljussatt scen som ska kunna få vilket barn eller vuxen som helst att känna sig som en stjärna.

- Genom att använda det vardagliga fast i annan skala och annat material kittlar skulpturen fantasin hos betraktaren, säger Åsa Mårtensson. Blomman i sig är ju en symbol för kärleken, livet och förgängligheten och med utgångspunkten i den kan man också stimulera till lärande och hitta vägar till olika slags kunskap. Vi hoppas att både elever och personal tar skulpturen i anspråk och skapar upplevelser och kreativa processer utifrån den som ett uttryck för både konst och lärande.

Text: Kristina Hellerstedt Sundin. Foto: Stefan Estassy och Derya Genel