I Sverige fanns den 1/1 2010 cirka 23.000 "gasbilar" registrerade i Sverige! Naturgas är precis som oljeprodukter fossilt medan biogas är en restprodukt från deponier (dvs avfallsanläggningar), avloppsvatten eller producerad genom rötning av organiskt avfall. Biogasen minskar klimatpåverkan eftersom den inte är fossil. Naturgas ger ändå cirka 20 procent lägre koldioxidutsläpp jämfört med bensin. De gasbilar som finns på marknaden kan också köras på bensin, men driftskostnaden med bensin är betydligt högre vilket är en bra orsak till att använda gas så mycket som möjligt.
Gasbilar är klassade som miljöbilar och gynnas med diverse parkeringsförmåner plus att de slipper betala trängselskatt. Dessutom reduceras förmånsvärdet för tjänstebilar med 40 procent! Även tunga fordon, till exempel bussar, kan köras med gas, i Gävle finns idag 10 gasbussar i trafik plus tre till från årsskiftet! Det är ca 150 st gasbilar som tankar återkommande på Utmarksvägen och dessutom tillkommer strökunder som passerar Gävle på E4-an.
De gasbilar som finns på marknaden kan även köras på bensin, men driftskostnaden med gas är väsentligt lägre varför det finns ett starkt argument för att köra på gas så mycket som möjligt. De flesta gasbilar har både gas- och bensintank vilket underlättar när man befinner sig på platser där man inte kan tanka gas. Subarus bilar har den ordinarie bensintanken kvar, vilket gör att de klarar 110 - 120 mil utan tankning!
Pekka Hast kör taxi för Stor och Liten och har en av de första gasbilarna, Subaru Legacy, som producerades i Trollhättan.
- Jag har kört Subaru sedan 1983 och haft Subaru som taxibil sedan 90-talet så jag tvekade inte att köpa en gasbil, berättar Pekka Hast. Bränslekostnaden är under 7 kronor milen, vilket snart gör det lönsamt för mig. Dessutom är Subarun bekymmersfri för mig, service och de småreparationer klaras av på förmiddagarna och sen kör jag mitt pass på eftermiddagen.
Påfyllning av gas gör Pekka Hast antingen i Gävle på Utmarksvägen eller på Arlanda, dit han har många körningar.
- Tack vare att bensintanken är av standardstorlek får jag mång mil på full tank med både gas och bensin, säger Pekka Hast.
SBI Ekogas AB, samägt mellan Swedish Biogas International AB (51 procent) och Gävle Energi AB (49 procent), driver biogasmacken på Utmarksvägen som invigdes för drygt två år sedan. SBI producerar biogas vid Duvbacken i samarbete med Gästrike Vatten. Metangasen i avloppsvattnet omvandlas till koloxid, vilket minskar miljöpåverkan. I samband med stopp för underhåll mm köper SBI in från andra leverantörer, både naturgas och biogas.
- Idag köper vi in 10 - 15 procent av volymen, säger Håkan Jönsson, marknadsansvarig på SBI Ekogas AB. Ett rimligt antagande är att bara 7 - 10 procent är naturgas.
SBI Ekogas planerar också för en ökad produktion och då kommer man även att använda organiskt avfall.
- Vi har också planer på ytterligare ett tankställe som blir mer lättillgängligt och vi för därför diskussioner med några av bensinbolagen i Sverige.
Största kunden är naturligtvis Stadsbussarna, men det blir fler och fler som investerar i en gasbil. Gästrike Återvinnare har nyligen investerat i en gasdriven sopbil. Gävle Energi har flera gasbilar, bland annat en Subaru som tack vare sin fryhjulsdrift används som jourbil.
- En av miljöfördelarna med gasbilent är att den nästan inte inte släpper ut några partiklar i luften, säger Håkan Jönsson.
Bilvaruhhuset Dahlboms Bil är sedan 30 år återförsäljare för Subaru i Gästrikland.
- Vi har till dags dato sålt cirka 10 gasbilar, Subaru Outback och Legacy, säger Christer Dahlbom. Förutom miljövinsten med gasdrift finns det också ekonomiska fördelar för företagare och tjänstbilsförare. Det är heller inte fel att konvertingen av Subarus bilar görs i Trollhättan!
Det skall bli spännande att följa utvecklingen när det gäller gasdrivna fordon - kan det vara en del av lösningen på miljöproblemen i innerstäderna?