Idag arbetar vi för att kunna minska bilens miljöpåverkan och det finns många bud om vilken lösning som är bäst. Kanske är biogas en av lösningarna på problemet.
Den biogas som vi tar till vara och använder kommer från två olika produktionsprocesser. Den ena, och idag vanligaste processen, är att genom mikrobiell nedbrytning i syrefri miljö av organiskt avfall - matrester, papper, slam från reningsverk, gödsel, grödor är några exempel på råvaror som används. Den andra produktionsprocessen är termisk förgasning av trädbränslen och andra kolhaltiga avfallsprodukter.
Biogas är idag det bästa alternativa fordonsbränslet, både ur ekonomiskt och miljömässigt perspektiv. Den som byter från ett fossilt fordonsbränsle som bensin eller diesel till biogas bidrar till att minska de totala utsläppen av koldioxid, kolväten och stoft. På många orter finns idag biogasdrivna fordon och mätningar har gjorts som påvisar att det blir en klart förbättrad stadsmiljö med biogasdrivna fordon. Dessutom är gasfordon lika säkra som andra fordon. Det kostar också mindre att köra på biogas i jämförelse med bensin.
BiogasMitt är en förening som bildats för att vi ska kunna tanka Biogas även i Mellansverige! Syftet är också att stötta produktionsanläggningar för biogas samt att skapa efterfrågan i regionen. BiogasMitt är till för alla som är intresserade av biogasens utveckling.
Privatpersoner, företag, organisationer, kommuner, skolor är medlemmar. Den som är intresserad kan läsa mer på http://www.biogasmitt.se.
Är du beredd att kompensera för din miljöpåverkan?
På Biogasmitts hemsida kan man göra en så kallad CO2-kompensation. Man knappar in sin flygsträcka eller den körsträcka man tänker avverka med bil och får fram ett belopp. Exempel: flygresa Arlanda-London 46 kr eller 4000 km med mellanstor bensindriven bil 263 kr. Man betalar in beloppet – ”kompenseringsmedel” – som fonderas under två år. Därefter omvandlas pengarna oavkortat till en miljöbilspremie till alla som köper Biogasbil i Gävleborg eller Dalarna. Hur många som får miljöbilspremie beror på hur mycket kompenseringsmedel som kommit in.

Bland annat Bilmetro säljer idag en biogasbil, VW Passat TSI EcoFuel. Gävle Taxi har redan köpt ett exemplar och fler är på gång. Bilen tankas med gas i samband med resor till Uppsala och Arlanda. Men den fungerar lika bra med bensin eftersom bilen har dubbla tankar. Inom en inte alltför avlägsen framtid får bara taxibilar klassade som miljöbilar köra till Arlanda!
- Alla intresserade är välkomna att höra av sig till oss på BiogasMitt, säger projektledaren Ulla-Karin Enbom på BiogasMitt.

Faktaruta
När mikroorganismer bryter ned hushållssopor och annat biologiskt nedbrytbart avfall i en syrefri (anaerob) miljö, bildas metan (CH4) och koldioxid (CO2).
Rötgas och sumpgas är andra namn på biogas. Slutprodukterna blir dels metangas, vilket är ett fullvärdigt biobränsle för fordon, dels rötslam som används inom jordbruket som ett jordförbättrande gödselmedel. Många reningsverk har idag egen biogastillverkning för att täcka sitt energibehov.
I Linköping finns en stor anläggning för produktion av biogas. Stadens innerstadsbussar och en stor del av kommunens fordon drivs med biogas sedan starten 1997. Västerås har också satsat på biogas. Där utvinns biogas vid stadens reningsverk och i en stor produktionsanläggning, där odlade grödor behandlas tillsammans med källsorterat avfall.
Gasfordon har i princip vanliga bensinmotorer som kompletterats med ett separat bränslesystem för gasen. Speciella tryckbehållare används där gasen komprimeras till maximalt 200 atmosfärers tryck. År 2002 fanns 3 000 gasfordon i Sverige. I utgången av 2008 hade antalet gasfordon ökat till 16 888 och av dessa var 15 642 personbilar, 849 bussar och 397 renhållnings- eller distributionsfordon (Källa: Svenska Gasföreningen).
Eftersom metan är en starkare växthusgas än koldioxid är det viktigt att ingenting sipprar ut i atmosfären. Det kan ske på produktionsanläggningar, vid transport och även i bilmotorerna. Mmotorerna klarar inte att förbränna allting fullständigt. Metan kommer Visserligen att omvandlas till koldioxid och vatten naturligt, men processen är långsam.
Biogas är det biobränsle som kräver minst odlingsareal i förhållande till resulterande energimängd enligt en artikel i Der Spiegel 16/2006. Gasföreningen hävdar att 900 000 personbilar skulle kunna drivas av biogas om allt avfall togs om hand. Om även termisk förgasning av cellulosa används för produktion av biometan skulle den totala potentialen för biogas som fordonsgas kunna nästan hela den svenska fordonsparken.
Biogasen är i princip koldioxidneutral om produktionen härstammar från sådant avfall som ändå skulle ha genomgått rötning där utsläppen istället hade sipprat ut i atmosfären.