- Jag kände att det förra namnet blev förvirrande både för mig och för kunder, säger Magnus Klahr som förutom företaget Bakteriekultur Grafisk Form även står bakom kulturkollektivet Bakteriekultur.

Två egentligen skilda saker, den ena en kulturförening och det andra ett grafiskt företag. Men med samma upphovsmän: Magnus Klahr och Tina Hemmingsson. Nyligen har de två uppmärksammats genom den egna tidskriften Bakteriekultur Magasin som delats ut på fik och kulturella mötesplatser runt om i Gävle. Så i föreningen kommer Magnus och Tina fortsätta att gå sida vid sida. Men när Tina kände att hon ville satsa mer på skrivande än just grafisk form så kom läget att lägga ner handelsbolaget och även byta namn. Till endast Magnus.

- I stort sätt är det samma företag, med inriktning på grafisk formgivning och marknadsföring. Med specialisering på kulturbranschen, säger han.

Så de gamla kunderna kommer att kunna följa med Magnus. Och förhoppningsvis kommer fler att hitta fram, nu när det blir en tydligare profilering och särskiljning mellan företag och förening. Tidigare kunder är till exempel Konstcentrum. Där de nu senast gjorde affisch och folder till projektet ”Full teckning”. En annan kund som tack vare egna framgångar spridit företagets design vidare är Gävlebandet Twiggy Frostbite, vars debutskiva Bakteriekultur Grafisk Form designade.

Magnus väg till detta företag har gått via utbildningen Design och träteknik på Högskolan i Gävle. En utbildning som riktar sig mer mot produktdesign. Men Magnus kände hela tiden åt vilket håll han strävade och till slut så gick det inte att kämpa emot, det var grafisk formgivning han brann för.

- Men utbildningen är så pass bred att det går att applicera den på all typ av design. Jag kan alltid gå tillbaka till grundmetodiken, säger Magnus som är nöjd över att han just gick den utbildningen.

Förutom den faktiska kunskapen och en bra grund så har det också gett honom självförtroende i sitt skapande. Och han ser flera fördelar med att han valde just formgivning före produktdesign. Särskilt i en mindre stad där han även kan nå fram till små företag.

- Alla behöver till exempel logga och visitkort. Och man kan även rikta sig direkt till kunden och anpassa sig efter deras behov.

Och det finns också en ekonomisk aspekt i att slippa arbeta med produktdesignens väsentliga prototyper som kan bli mycket kostsamma för ett nystartat mindre företag.

- För det här behöver jag ju bara en bra dator, säger han.

Datorer och internet är också något han kommer att använda sig av i sin marknadsföring. Sociala medier funkar bättre för att nå ut till designköpare och dessutom är det betydligt mer ekonomisk än att köpa en dyr annonsplats, menar Magnus.

- Tack vare nätet så kan jag ju ha kunder över hela världen även om jag sitter i Gävle, säger Magnus Klahr.

Marie Björk