Locka fram säljaren i dig
10/2, 2011 kl. 21:32Du är ingen säljare sa du? Givetvis inte, det är det få av oss som är. De allra flesta av oss tycker inte ens om säljare, dessa odrägligt dryga varelser som hänger på dörren med ena foten i din hall och nästan kastar in tvättmedel, telefonabonnemang och annat knas som är svårt att bli av med, nej, en sån vill du inte bli!
Du har väll inte ens någon nytta av att sälja? Har du nått du vill bli av med så finns ju blocket till sånt i dagens läge. Du jobbar inte i butik och har inga planer på att börja heller, så varför skulle du vilja lära dig att sälja?
Sälja dig själv då?
Ett leende för att få något av farmor? Tystlåtna tårar brukar knäcka ett mamma hjärta och högljutt skrik får oftast fart på fadern. Är det ett syskon vi handskas med kan en förhandlings taktik passa bättre. Oavsett teknik eller relation till kunden så tas ofta den berömda vågskålen i bruk för att få kunden att inse sin egen vinning i att köpa barnets behov.
Detta är sedan något vi utvecklar och använder oss av i hela livet utan att vara medveten om det. Vi säljer oss själva till lärare, klasskompisar, kollegor, arbetsgivare, grannar, föräldrar med flera. Kassörskan på konsum ger dig gratis kassar för ett leende och frun ger dig något annat..
Oavsett vad behovet är, så lovar jag dig att om det kan fyllas av en annan levande varelse, så säljer du dig själv inför henne eller honom. När du väl accepterat detta faktum är du redo att ta nästa steg och utveckla din förmåga.
Genom att bemästra konsten att sälja dig själv kan du nu höja priset på ditt behov. Högre lön, roligare arbete, gladare sambo och nöjda barn. Eller… det sista beror nog på deras ålder, vi lovar ingen effekt på mänskliga varelser mellan 13 och 17. Jag har faktiskt funderat på att anställa en 15 åring för att ta emot försäljarna på jobbet, skulle vara ett spännande projekt.
Men följ med på vår säljskola för vanligt folk, första delen kommer nästa vecka!
0:- Fri för nedladdning.
Antal tecken i artikeln: 2479
Materialet får bara användas, helt eller delvis, efter godkännande av publicisten eller medverkande i text och foto.