Hösten är här och trots att det må vara svårt att föreställa sig nu, så kommer snart vintern och dess väglag sakta smygande. Förra året rapporterades flera fall då tunga fordon skapat total kaos ute på våra vägar. Lastbilar fastnade i uppförsbackar och blockerade trafiken flera timmar. Bussar kunde inte ta sig fram på vägarna med kraftiga förseningar och inställda avgångar i kollektivtrafiken som följd. Tunga fordon som kört fast orsakade stopp och bidrog till att man tvingades stänga av vägar, ibland tiotals timmar. Beräkningar gjordes av Motormännen som visade att stopp i trafiken till följd av olyckor med lastbilar och bussar beräknas kosta samhället hela 125 miljoner kronor varje år.
Trafiksituationen ser dock ljusare ut inför kommande vinter. Trafikverket och Transportstyrelsen har nämligen gått ihop och tillsammans presenterat ett förslag om att införa krav på vinterdäck för tunga fordon. Förslaget innebär att vinterdäck eller annan likvärdig utrustning på fordonets drivaxel blir ett krav från den 1 december till den 31 mars för att minska antalet olyckor och trafikstörningar. Förändringarna föreslås börja gälla den 1 december 2011. Det välkomnas av oss.
Vi har besökt många företag som berättat om vilka problemområden branschen upplever när det gäller vinterväglag och tunga fordon. Under besöken framkom att ett vinterdäckskrav för tunga fordon vore önskvärt. Dels för att minska risken för att tunga fordon ska köra fast, men också för att öka trafiksäkerheten. En rapport från Trafikverket visar att ett vinterdäckskrav för tunga fordon skulle minska olycksrisken med 35 procent.
Trafiksäkerheten ska alltid vara högt prioriterad, oavsett om man kör tyngre fordon eller sin privata bil. Dubbdäck minskar risken att dö i en bilolycka med 42 procent jämfört med om man kört med odubbade däck, enligt en rapport som Trafikverket presenterade i september 2010. Vi har tidigare poängterat vikten av säkerheten på våra vägar. Ofta pratar vi om vikten av att ha krockkuddar och annan säkerhetsutrustning, men att köra med rätt däck är också viktigt för att leva upp till Sveriges höga ambition för trafiksäkerhet.

Lars Beckman (M)
Riksdagsledamot Gävleborgs län
Ulf Berg (M)
Riksdagsledamot Dalarnas län