Det här systemet finns i alliansstyrda Stockholm och innebär att kommunen upphandlar taxiföretag som skall anordna resorna för rullstolsburna. Den enskilde kan därefter beställa taxi genom att ringa direkt till något av de upphandlade taxiföretagen dygnet runt, alla dagar. Den som är beroende av färdtjänsten får då själv välja taxibolag och till och med chaufför.
X-Trafik har genomfört en upphandling av färdtjänsten där 36 entreprenörer fått avtal. För varje körning väljer X-trafiks datasystem den av dessa entreprenör som har lägsta pris för uppdraget.
Enligt Lars Beckman finns det stora brister i hur en del av färdtjänstföretagen genomför uppdragen och då borde det finnas både uppföljningsmöjlighet med extern revision samt vitesföreläggande i avtalet .
- Nu är det dags för X-trafik att snarast använda kontrollmöjligheterna med extern revision samt att utdöma ett vite, säger Lars Beckman i en kommentar till kaoset i färdtjänsten.
- Det är inte ansvarsfullt att avtalet inte följs, varken mot dem som använder och är beroende av färdtjänsten eller mot de företag som lämnat anbud men inte fått uppdraget, fortsätter Lars Beckman.
Lars Beckman har därför skrivit ett brev till X-trafiks VD idag där han kräver att X-trafik genomför en extern revision och ser till att avtalet följs i alla dess delar samt utdömer vite.
Några exempel på "skallkrav" i upphandlingen om vad som skall finnas i fordonen när avtalet började gälla:
- Brandsläckare
- Bälteskniv och glaskrossare
- Hastighetsövervakning via EISA, fast monterad och ej urkopplingsbar med loggningsfunktion
- EMW-terminal för kortbetalning on-line, ansluten till taxameter
- För specialfordon gäller att de skall ha självspännande, låsande, rullfästen för stolarna, 4 st/stol
- Trepunktsbälten
Dessutom skall de i avtalet utlovade fordonen finnas tillgängliga och dessutom skall personalen ha sådan utbildning som krävs för uppdragen, d.v.s. vara väl förtrogna med bilens utrustning och den lokala geografin.
Enligt Inger Engvers, ansvarig för färdtjänstfrågor på X-trafik, sker en kontinuerlig uppföljning av att avtalet följs.
- Vi har en egen fordonskontrollant som gör revision av alla fordon och både antal fordon och anmärkningar förs in i vår databas så att vi kan följa utvecklingen, berättar Inger Engvers. Vid avtalets början gick vi igenom hur företagen uppfyllde villkoren och lade in det i vår databas. Om felen kvarstår vid den månatliga uppföljningen tar vi ut vite av företagen.
X-trafik har även tagit ut vite av en del av företagen på grund av för stora förseningar. Efter juni månads genomgång skickade man ut krav på flera viten och snart är det dags för juli månads utskick.
- Vi anser att färdtjänsten fungerar bra sedan länets gemensamma regelverk för färdtjänst infördes, avslutar Inger Engvers.
Det skall tilläggas att Gävle kommun fortfarande inte tillämpar det gemensamma regelverket.

Kommentar från skribenten: Färdtjänsten är enormt viktig för att de som använder den skall kunna leva ett så normalt liv som möjligt. Debatten visar också att det finns engagemang kring frågan och vi fortsätter att följa den. Tillgänglighet är viktig för alla! Nästa steg i utvecklingen av färdtjänst borde bli att kunderna själva kan få möjlighet att välja både taxiföretag och chaufför som upphandlas via ramavtal. Det handlar ju om en personlig service!